Hoe heten mijn tenen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
20.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die van mij heten (van links naar rechts): Cor, Kees, Klaas, Leo en Frits. Ik weet niet of deze namen universeel zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@iamback ; jammer dat we geen duimpjes voor reacties mogen geven, hij is TOP.

Antwoorden (8)

Duimelot had een patroon gekocht
Likkepot had lapjes uitgezocht
Lange Lies knipte de stof op maat
Ringeling naaide ’t met naald en draad
’t Kleine Ding trok ’t nieuwe jurkje aan
En ging ermee stampen in de plassen
Toch is het allemaal goed gegaan
Want jurkjes kun je altijd wassen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"De binnenste teen wordt grote teen genoemd en de buitenste teen de kleine teen. De andere drie tenen hebben geen specifieke naam. Vaak worden deze drie tenen van binnen naar buiten de tweede, derde en vierde teen genoemd." Zie bron.

Je mag ze dus noemen, zoals je zelf wilt!

Toegevoegd op 06-06-2009 10:48:04
Aanvulling: Bij de antwoorden op deze vraag http://www.goeievraag.nl/vraag/vingers-naam-tenen-duim-wijs.8318 worden ze zo genoemd:

De grote teen = Hallux of digitus primus
Tweede teen = Digitus secundes
Derde teen = Digitus tertius
Vierde teen = Digitus quartus
Kleine teen = Digitus minimus of quintus

Veel nieuws staat hier overigens niet bij; het is voor het grootste deel een vertaling in het Latijn. Alleen het woord "Hallux" kan ik niet vertalen.
Antoni
14 jaar geleden
Volgens de anatomische atlas hetn de tenen:
De grote teen= Hallux of digitus primus
2e teen= Digitus secundes
3e teen= Digitus tertius
4e teen= Digitus quartus
kleine teen= Digitus minimus of quintus
Alleen niemand gebruikt deze namen. Persoonlijk gebruik ik:grote teen; teen naast de grote teen; middelste teen; teen naast de kleine teen; en kleine teen.

Toegevoegd op 06-06-2009 10:48:24
hetn = heten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LEuk, je vraagt naar dingen die bekend staan als naamloze lichaamsdelen. En de voornaamste reden dat je tenen gene individuele naam hebben, is dat ze je ook niet individueel gebruikt.
Wie je tenen WEL als individu behandelen zijn dokters, als er bijvoorbeeld met eentje wat mis is dat verholpen moet worden. Latijnse namen zijn dus wel te vinden.

Volgens de Sobotta (anatomische atlas) :
De grote teen= Hallux of digitus primus
2e teen= Digitus secundes
3e teen= Digitus tertius
4e teen= Digitus quartus
kleine teen= Digitus minimus of quintus

Ook geen echte namen dus, op de duimteen (hallux) na. Gewoon tweede, derde, vierde en kleinste of vijfde teen.

In de volksmond gebruiken we echter adaptaties van de benamingen voor de vingers (duimteen, wijsteen, middelteen, ringteen, pinketeen of ook grote teen en kleine teen voor de buitenste twee), maar aangezien je geen ringen om je ringteen draagt en niet wijst met je wijsteen, zijn dat eigenlijk geen correcte benamingen. Omdat echter iedereen ze meteen snapt, mogen ze wel worden gebruikt.

In het engels kennen we ook nog :
little piggy who went to the market
little piggy who stayed home
little piggy who ate roastbeef
little piggy who had non
little piggle who cried wee wee wee all the way home
Maar die worden in het dagelijks leven niet veel gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met de klok mee; Frits, Mohamed, John S, Gerardus Jacobus Maria Franscicus Van Vierenhouten tot Duingraven en Pikito. En de andere voet; Marie, Denise, Graaf van Worchem, Kang Sun en vulhieruwnaamin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zwemvliezen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hangt ervan af wat voor een naam je ze geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jóúw tenen? hoe moeten wij dat nu weten?
die van mij heten vlnr
Jaap Marjan Chris Gea Annemieke Alard Harm Ruut José Bea...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@dora
huh?