Hoe kan ik op een gezonde manier een paar kilo's (stuk of 5) aankomen?

Ik ben 15 jaar en mijn BMI is 16.8
Nou ben ik nogal druk met school ( ik doe atheneum) en ik heb dus eigenlijk geen tijd om te sporten.
Ik zou graag op een gezonde manier aankomen, zonder veel vet te eten, maar ik eet gewoon niet veel, ik zit snel vol.
Hoe kan ik op een 'fijne' manier er een paar kilo's bij krijgen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

1. Eet meer proteïnen (eiwitten) – Gezonde bronnen van eiwitten zonder verzadige vetten zijn bijvoorbeeld vis (zalm, tonijn) en gevogelte (kip, kalkoen). Daarnaast kun je Whey eiwitten eten in de vorm van shakes. Deze eiwitshakes bevatten veel calorieën en zijn ideaal om gewicht aan te komen.

2. Eet vaker verspreidt over de dag – Er is een maximum aan wat je per maaltijd kunt eten. Zeker als je tenger bent, dan zit je sneller vol dan andere mensen met een grof postuur. Eet daarom in plaats van drie keer op een dag, vijf of zes keer.

3. Je hebt er eigenlijk geen tijd voor maar ik zet m er toch bij...
Doe aan krachttraining – Krachttraining zorgt voor meer spiermassa, en voor een gezonde balans tussen je gewicht en je lengte. Bovendien is het hebben van een redelijke hoeveelheid spiermassa gezond voor je lichaam. Helemaal als je gezond wilt aankomen, dan zit je sowieso niet te wachten op ongezond vet. Zorg er wel voor dat je extra veel eiwitten eet om de spieren te voorzien van voedingsstoffen.

Om gezond gewicht aan te komen is het belangrijk om je niet te laten verleiden om ongezond te gaan eten. Natuurlijk kom je aan als je per dag vijf McChicken’s naar binnen werkt, maar daar wordt je lichaam niet blij van
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je de kilo's niet mist laat het zo. Als anderen willen dat je moet aankomen, laat het zo. Voel je je niet echt lekker.. eet iets meer, desnoods iets slechts zoals een mars of een snickers. Denk eraan je bent pas 15. De kilo's komen vanzelf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met 15 jaar ligt een gezonde BMI tussen 16,1-23,94.

Jouw BMI is dus prima in orde en als je niet veel sport en niet veel eet is dat helemaal niet erg. Het is verstaniger om niet teveel te schommelen met gewicht.

Je hoeft niet te letten op een keer een frietje of een ijsje, maar prima als je vol zit.

Het is goed om je BMI index af en toe te berekenen, maar als je in het goede gebied zit hoef je verder niets te doen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik ben wel benieuwd waar het dan vandaan komt dat je juist wilt aankomen. Het kan aan je zelfbeeld liggen, of dat mensen zeggen dat je een magere spriet bent. Trek je daar niets van aan. Je BMI zegt genoeg!

Toegevoegd na 12 uur:
Toelichting: Je zit met je BMI aan de onderkant van ondergewicht. De ene site zal aangeven dat je op de grens zit, de ander geeft aan dat je in het goede gebied zit.

Je zit midden in de puberteit. Die kenmerkt zich door snelle groei. Goede voeding is belangrijker dan veel voedsel.

Wat belangrijker is dan veel eten is dat je in ieder geval goed eet. Als je bijvoorbeeld wel altijd ontbijt en bruin brood eet met kaas of vleeswaren, dan is dat prima. Als je ontbijt over slaat en wit brood eet en zoetigheid, dan krijg je eenzijdige voeding binnen.

Ik adviseer je daarom om ook eens kritisch naar je voedingspatroon te kijken. Eet je weinig, maar wel "gezond", dan zou ik daar geen verandering in aanbrengen. Op http://www.voedingscentrum.nl/ kan je eens je eetpatroon bijhouden. Je kunt dan zien of je wel genoeg vitaminen e.d. binnen krijgt. Ik adviseer je om je meer op de kwaliteit van het eten te richten en niet op de hoeveelheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er zijn proteine shakes te koop .
als je een sportschool binnen loopt en je vraagt om de gain weight bussen dan weten ze wel wat je moet hebben .
wacht dit is makkelijker .

http://www.sportfood.nl/shop/index.php?cPath=58&gclid=CLjT04G0pqYCFdQ_3godpGrIpQ
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dit een zeer gevaarlijk antwoord om een kind van 15 te geven. Proteine shakes zijn bedoeld voor sporters die zoveel trainen en hiermee hopen dat ze meer spieren krijgen. Helaas voor sporters, spieren groeien niet. Er komen nooit meer vezels bij. Natuurlijk worden ze dikker en neemt de massa toe. Maar goed, dat was de vraag niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo Mindseye, Ik weet echt wel waar ik over praat hoor. Ik ken het vakgebied, zowel humane fysiologie als voedingkunde. Ik ben namelijk medisch bioloog. Ik geef alleen aan dat ik het niet een goed idee vind om een kind van 15 voor te stellen om proteine shakes te adviseren. In haar geval geeft de BMI nauwelijks aanleiding daarvoor.