Mensen met borderline hebben minstens 5 van de volgende verschijnselen;

-Ze proberen krampachtig te voorkomen dat iemand ze in de steek laat. En alleen maar denken dat ze in de steek gelaten worden, is al genoeg om krampachtig te proberen dat te voorkomen.
-Ze hebben intense relaties met anderen, maar die zijn ook heel instabiel. Ze denken heel zwart-wit over hun relaties: of iemand is geweldig of hij is waardeloos.
-Ze hebben steeds een ander beeld of gevoel van zichzelf. Dat wisselt sterk.
-Ze zijn impulsief. Dat heeft negatieve gevolgen voor henzelf op minstens twee gebieden: geldverspilling, veel wisselende seksuele contacten, misbruik van alcohol en drugs, roekeloos rijden, vreetbuien.
-Ze doen pogingen tot zelfdoding, dreigen daarmee, of verwonden zichzelf.
-Ze hebben sterk wisselende stemmingen als reactie op gebeurtenissen. Dit geeft periodes van grote somberheid, prikkelbaarheid of angst. Dit duurt meestal enkele uren, en bijna nooit langer dan een paar dagen.
-Ze hebben een blijvend gevoel van leegte.
-Ze hebben last van intense woede, die niet past in de situatie en de situatie ook niet oplost. Of ze hebben moeite hun boosheid te beheersen. Ze hebben dan ook driftbuien, blijvende woede, of hebben geregeld vechtpartijen.
-Ze hebben paranoïde ideeën. Dit is het idee achtervolgd of bedreigd te worden. Die ideeën komen in stress-situaties. De ideeën gaan ook weer voorbij. Of ze dissociëren ernstig. Dan hebben ze het gevoel er niet meer bij te zijn en als het ware weg te raken. Soms weten ze dan niet meer precies wat er gebeurd is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het meest kenmerkende van de borderline persoonlijkheidsstoornis (kortweg: BPS of borderline) zijn de sterke wisselingen in stemmingen, gedachten en gedrag. Mensen met borderline zijn enorm impulsief, denken vaak zwart-wit, reageren extreem. Relaties zijn moeilijk te onderhouden, en wisselen ook sterk. Ook de ideeën en gedachten die ze over zichzelf hebben, wisselen sterk.
zie bron
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
- Identiteitsproblemen
- Stemmingswisselingen: in uitersten denken
- Impulsiviteit: beslissingen nemen zonder er eerst goed
over na te denken. Dit kan zich ook uiten in
eetstoornissen, wisselende seksuele relaties,
geldverkwisting. alcohol- of drugsmisbruik, en
suïcidepogingen
- Geestelijke spanningen (automutilatie)
- Psychotische symptomen (waanbeelden en/of
hallucinaties)

Bij kinderen:
- overmatige afhankelijkheid van de ouders, terwijl
relaties met leeftijdgenoten zich niet of nauwelijks
ontwikkelen
- moeite realiteit en fantasie uit elkaar te houden
- niet te hanteren woede- en driftaanvallen zonder
duidelijke aanleiding
- bijzondere prestaties op een klein gebied
- verschillende angsten tegelijkertijd
- meerdere neurosen (dwanggedachten,
dwanghandelingen, fobieën, enzovoort)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over-the-borderline kun je ook zeggen... Zij/hij zoekt de grens op en gaat er dan overheen, omdat het moet...

Dat is borderline...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geen vertrouwen, woede uitbarstingen, veel is er al gezegd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast bovengenoemde kenmerken treedt ook bovenmatig de drang tot automutilatie (zelfverminking) op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De omscrhijvingen bijvoorbeeld op bpdcentral.com moeilijkemensen.nl
dekken niet helemaal de lading.
Talloze kenmerken zijn meestal aan de orde die niet zo worden omschreven hier te land.
Wel degelijk bedrog, liegen, beliegen, verdraaien van realiteit, afleggen valse verklaringen, onterechte aantijgingen doen over anderen vaak over partner,
etc. gevolgen zijn als geen waarheidsvinding plaatsvindt in familierecht voor vele kinderen als die er zijn of ter sprake zijn desastreus ook.
De omstander-partner dient te worden beschermd evenals kinderen als een borderliner ineens vertrokken is.
En meldplicht dient te worden ingevoerd ook voor hulpverleners. Huisartsen, verloskundigen en ga zo maar door. Ook voor de ggz.
Veelal trappen instanties en rechters nog steeds ondanks waarschuwingen in de valkuilen van die mensen.
Dat komt ook omdat er geen meldplicht bestaat van kenmerken en handel en wandel.
Meldcode is nu ingevoerd bij vermoedens van (ps) kindermishandeling doch dat gaat niet helemaal werken. Dat is al gebleken ook.
Niet voldoende.
In familierecht en voor kinderrechten moet dat er doorheen komen.
Vele kinderen zitten meest onterecht zonder vaders na scheidingen van allerhande aard.
Door..ondermeer geen waarheidsvinding. Zelfs valse geboorteaangiftes door borderliners ook komen voor.
Streepje als vader, terwijl vader bekend is.
Kan niet, mag niet bovendien. Is een misdrijf. Onterecht afstamming onduidelijk willen maken.