waarom is de mexicaanse griep zo'n hype en wordt er bij andere varianten nooit lang bij stil gestaan?

nu krijg je weer op het nieuws te horen dat er 2 doden zijn gevallen door de mexicaanse griep.
maar vorig jaar hadden ze toch al gezegd dat deze griep niets anders is dan een gewone griep of zelfs minder gevaarlijk dan andere varianten?

wat is er toch met die mexicaanse griep, waarom is deze griep ineens zo nadrukkelijk aanwezig?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Er overlijden ieder jaar vele honderden mensen voortijdig ten gevolge van griep. Het verschil is dat bij Mexicaanse griep relatief iets meer kinderen en jonge mensen overlijden. Die mensen hebben vrijwel zonder uitzondering al een andere ernstige ziekte. Dat maakt het voor die individuele gevallen natuurlijk niet minder erg maar het betekent evengoed dat vrijwel 100% van de gezonde mensen griep, ook de Mexicaanse, heus wel overleven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De Mexicaanse griep is niet gevaarlijker als een gewone griep, maar treft vooral jongeren. Er circuleren dit seizoen 3 verschillende griepsoorten, maar niet gevaarlijker als anders. Ieder jaar vallen er doden door de griep maar het komt niet altijd zo uitdrukkelijk in de media. Daarom lijkt het alsof het zeer ernstig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het nogal met je eens! +1
De Mexicaanse griep was vorig jaar een zogenoemde epidimie, en kwam zoveel in de aandacht omdat er enorm veel mensen waren die er ziek van werden. Nadat er een aantal aan waren overleden kwam er nog meer oproer. En dat er nu weer twee zijn overleden.. Tsja ik dacht eigenlik dat de mexicaanse griep zo goed als over was maar blijkbaar dus niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
naar mijn mening is de mexicaanse griep gewoon een manier om de farmaseutische industrie een boost te geven.
Ze verdienen dik aan die spuiten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het akelige aan de Mexicaanse griep is dat hij ook slachtoffers maakt onder mensen die helemaal niks mankeren, en dan met name kinderen. Dat maakt het extra bedreigend. Daarnaast was er eind 2009 sprake van dat de Mexicaanse griep uit zou kunnen groeien tot een pandemie (wereldwijde epidemie) maar gelukkig blijkt hij minder besmettelijk dan was gevreesd.

Normaal gesproken sterven er elk jaar aardig wat mensen aan de griep, maar die hebben dan al een verzwakte weerstand of een andere ziekte. Bij de Mexicaanse griep hoeft dit niet zo te zijn. De twee nieuwe slachtoffers in Nederland waren verder gewoon gezonde kinderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het enge verschil is dat voor de mexicaanse griep geen tegenmiddel was. Net zoals mensen in de middeleeuwen bang waren voor de griep. Daar was eerst geen medicijn voor. Het dodenaantal bleef maar stijgen.
Tegenwoordig is de griep heel normaal, en ga je er ook niet zo snel aan dood. Later met de mexicaanse griep waarschijnlijk hetzelfde omgegaan.