Welke onbewuste gebaren of reacties vertonen mensen die liegen of incongruent zijn met hetgeen zij zeggen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Leugendetectie met het blote oog
Verhoogde activiteit van het autonome zenuwstelsel is soms ook met het blote oog waarneembaar. Bepaalde fysiologische veranderingen zoals verkleuring van de huid, transpiratie, droge mond (smakken en vaker slikken), vergroting van de pupillen, tranen van de ogen en toename van het knipperen van de ogen staan niet onder bewuste controle.

Beweging en zelfaanraking
Vaak wordt verondersteld dat onrust zich vooral uit in toenemende beweging en zelfaanrakingen. Om de zenuwen onder controle te houden, zou een leugenaar zichzelf vaker aanraken. Verschillende schrijvers over lichaamstaal onderschrijven het stereotype aanraken van het gezicht - met name de neus- als teken van leugenachtigheid.
Genoemde verklaringen daarbij zijn dat de neus meer jeukt vanwege verwijding van de bloedvaten en dat de leugenaar impulsief de onwaarheid sprekende mond bedekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Wanneer iemand op een andere toon praat dan normaal of wanneer iemand extra snel gaat spreken, dan kan het zijn dat hij of zij dit al dan niet bewust doet om te verbergen dat de waarheid niet wordt verteld. Ook kan snel spreken ontstaan door onzekerheid of angst dat het liegen ontdekt wordt en zo de waarheid toch naar boven moet komen.
Bij veel aarzelen, hakkelen of "eeeeh" zeggen kan er ook sprake zijn van leugens. De persoon waar je mee praat kan op die momenten aan het tijd rekken zijn om zo zijn gedachten op een rijtje te krijgen en met een goed antwoord te komen om de waarheid te ontduiken.

Geschokt en verbaasd reageren:
Een teken van liegen kan ook zijn geschokt en verbaasd reageren en doen alsof hij of zij van niets weet. Hierdoor probeert men de aandacht van zich af te wenden om zo meer tijd te krijgen om na te denken over welke leugen hij of zij als uitweg kan gebruiken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan zijn dat ze je niet aankijken, blozen, ogen knipperen, en volgens mij ook vaak even zijn/haar wang of neus aanraken.... erg eigenlijk he?!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ergens anders naar gaan kijken (wegkijken) en onverschillig reageren.ook een duidelijk teken dat degene liegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het schijnt dat de huid onder je ogen wat gaat opzwellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, dat heb ik nog nooit gezien, dan moet je wel van heel dicht bij kijken denk ik... Mijn broer liegt ook zo erg, maar is me nooit opgevallen
Er is ooit onderzoek naar gedaan en 1 van de kenmerken is dat ze onbewust naar een bepaalde kant wegkijken.
Dat komt omdat, volgens mij, je rechterhersenhelft wordt aangesproken als het gaat om de waarheid te geven en de linkerhelft is bedoeld voor creatieve oplossingen waaronder dus ook leugens vallen. Maar hou me te goede, het kan zijn dat ik de twee helften door elkaar haal hoor.

Of ze geven naar je gevoel te snel antwoord waar je zelf toch wel enige tijd bij had verwacht. En inderdaad, als iemand een simpel antwoord te uitgebreid illustreerd dan laat ie je zelf meehelpen aan zijn/haar leugen.
Zoals een haai zijn ogen sluit vlak voor de aanval lijkt het of mensen zich zo bewust zijn van hun aktie dat ze onbewust wegkijken. Mensen weten dat het gewoon niet netjes is en liever zouden ze ook gewoon kunnen vertellen wat ze bedoelen maar soms kan dat gewoon niet.
Dan willen ze zwijgen maar moeten ze door een direkte aanpak toch liegen.
Niet iedereen is zo want sommigen hebben er hun beroep van gemaakt maar over het algemeen zegt mij dat mensen in het begin eerlijk willen zijn maar de omgeving maakt de leugen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het geheel eens met de andere antwoorden, daar staan hele goede dingen bij ECHTER, er bestaan toch echt mensen die al die onbewuste gebaren blijkbaar onder controle kunnen houden.

Die zijn er echt ook, ze maken geen enkel afwijkend gebaar en liegen dat ze barsten, als je daar soms later achterkomt ben je geschokt omdat je er ZO van overtuigd was dat het waar was wat ze zeiden
amigo
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik maak altijd een onderscheid tussen leugenaars en fantasten. Leugenaars weten zelf donders goed dat ze liegen. Fantasten geloven in hun eigen leugens. Als zij beginnen je wat op de mouw te spelden maken ze die stereotiepe gebaren van leugenaars dus vaak niet.
via NLP kun je aan de bewegingen van de ogen zien of iemand de waarheid spreekt of iets verzint.
Google er maar eens op.