wie kan mij in jip en janneke taal uitleggen wat addison-biermer is, en wat de consequenties kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien heb je wat aan deze website ?
http://home.kpn.nl/hindrikdejong/

Het beste antwoord

Je lijf heeft vitamines nodig, waaronder vitamine B12.
Bij Addison-Biermer is je lijf niet of veel minder goed in staat die vitamine uit je voedsel te halen - dat kan allerlei redenen hebben want dit vrijmaken (uit het eten halen) en opnemen (in je lijf) van B12 is een ingewikkeld proces.
Het kan zijn dat je lijf niet in staat is de stof waar B12 in zit af te breken zodat die B12 vrijkomt; het kan zijn dat vrijgemaakte B12 niet opgenomen kan worden; enzovoorts.
Bij A-B is het meestal zo dat het stofje dat het mogelijk moet maken dat je B12 op kunt nemen in je darm, niet goed werkt of helemaal ontbreekt. Dat stofje heet de Intrinsic Factor en wordt in de maag gemaakt.
Bij A-B maakt het lichaam vaak antistoffen tegen die Intrinsic Factor, zodat je wel voldoende B12 in je eten kunt hebben, maar je lijf kan er niets mee.

B12 heb je nodig voor het aanmaken van bloedcellen, voor je stofwisseling en voor het instandhouden van myelineschedes: de isolatie rond de zenuwen. Als die isolatie wordt aangetast doordat je al lang een B12-tekort of -gebrek hebt, kun je allerlei 'vage' neurologische klachten krijgen: wazig zien, trillerig zijn, gevoel dat je de grond niet goed raakt als je loopt (of je op watten loopt), tintelende voeten en handen...
Allemaal vrij vage klachten die niet direct zorgen voor een 'Dat is vast een B12-tekort'-reactie. Het geeft niet echt een heel duidelijk beeld en wordt vaak pas ontdekt als er echt naar gezocht wordt.

De beste behandeling: het direct in een spier spuiten van vitamine B12, dat moet vaak maandelijks of zeswekelijks gebeuren. Op die manier kan het lichaam de vitamine wel opnemen.

Als een arts vastgesteld heeft dat iemand hieraan lijdt, dan zal z/hij ongetwijfeld ook hebben voorgesteld te beginnen met B12-injecties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Jammer genoeg het ik het niet in Jip en Janneke taal kunnen vinden, maar hier volgt een omschrijving uit Wikipedia:
"
De naam pernicieuze anemie staat voor verderfelijke of kwaadaardige bloedarmoede. Vroeger liep deze ziekte fataal af. Tegenwoordig kan men hiervoor behandeld worden middels injecties. Addison en Biermer zijn twee onderzoekers die een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan de kennis over dit ziektebeeld.

Pernicieuze anemie is een vorm van macrocytaire anemie. Dat wil zeggen dat de rode bloedcellen vergroot zijn. Er ontbreekt een bouwsteen voor hemoglobine, namelijk vitamine B12 ofwel extrinsic factor. De opname van vitamine B12 gebeurt in het laatste deel van de dunne darm. Hiervoor moet het eerst gekoppeld worden aan het intrinsic factor dat door de maagwand wordt geproduceerd. Door een auto-immuunreactie tegen de pariëtale cellen van de maag is de productie van intrinsic factor verstoord en kan vitamine B12 niet worden opgenomen in het lichaam.
"
Er is heel veel te vinden als je even googelt, forums, er is zelfs een Hyves pagina!

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus kort door de bocht: het is vitamine B12 tekort.
Bronnen: