Mijn man en ik werken allebei en ik vraag me af hoe ouders alle vakanties opvangen. Zoveel vrije dagen heb ik niet! En mijn man is zelfstandige

Wat als ze straks naar school gaat met krokus vakantie, kerst vakantie herfst vakantie grote vakantie.
Dat zijn zo .10 weken en ik heb er maar 5 van min baas.....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Hiervoor is nu de buitenschoolse opvang uitgevonden. Een prima voorziening waar de kinderen in de vakantie vaak een heel leuk pakket aan activiteiten krijgen aangeboden, of gewoon lekker met elkaar kunnen spelen.

Verder kun je proberen om met wat andere ouders een sociaal netwerk op te bouwen, waarbij dan de een, dan de ander op de kinderen past als dat nodig is. Veel mensen hebben zo'n buurmannen&vrouwenkoffieleutnetwerkje waarin over en weer spelen en logeren soepel kunnen worden opgelost.

Als je man zelfstandige is, zal hij misschien ook zijn eigen werktijden deels kunnen bepalen en in de vakantieperiode wat extra ruimte voor de kinderen kunnen inbouwen in zijn schema.

Misschien is het ook mogelijk om met je baas afspraken te maken dat je buiten de vakantieperiode wat extra uren opspaart door b.v. 9 uur per dag te werken als dat kan, zodat je die uren op kunt nemen in de vakantieperiode. Of ga netto wat minder uren werken waardoor je extra vakantie kunt sparen (zo werk ik b.v. op papier 30 uur per week maar werk ik er minstens 32, om 1 dag vrij en wat extra uren vakantie te hebben). Vraag ook eens bij je collega's hoe ze dat doen en wat er mogelijk is.

En soms zal het inderdaad crisis zijn en moet je op 't allerlaatste moment nog aan 't leuren met je kind. Maar dat overkomt de beste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als je kinderen naar de naschoolse opvang gaan, dan kun je ze daar in vakanties de hele dag brengen.

Daarnaast neem ik aan dat jullie niet allebei 5 dagen in de week werken...

Toegevoegd na 4 minuten:
...dus dat je in een week niet vijf dagen opvang nodig hebt.

Daarnaast kunnen jij en je partner los van elkaar vakantie nemen. Of ze kunnen naar bij opa en oma.
bamibal
13 jaar geleden
Er zijn waarschijnlijk meer ouders met dit probleem:
maandag bij de ene,
dinsdag bij de tweede,
enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je kinderen nog jong zijn is het verstandig om een goede oppas te zoeken. Eentje waar je van op aan kunt. Zeker in vakantieperiodes en bij ziekte is het belangrijk dat kinderen een vaste oppas hebben.

Naschoolse opvang is voor de wat oudere kinderen prima, maar voor hele kleine kinderen is dat zeer vermoeiend en haalt ze uit hun ritme.

Dus ik zou zeggen, ga een goede oppas of gastouder regelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben het geluk dat mijn ouders bij ons in het dorp wonen en die vangen de kinderen op.
Ik heb mijn werktijden zo kunnen regelen dat ik ze naar school kan brengen s morgens en s middags weer ophalen.Tussen de middag gaan ze bij mijn ouders eten.
En in de vakantie dan gaan ze ook naar opa en oma als wij moeten werken.
Bij ons is er GEEN naschoolseopvang als het vakantie is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hiervoor is dus inderdaad de naschoolse opvang uitgevonden, MAAR wij hebben gemerkt dat:

Die opvang redelijk tot prima werkt voor kinderen tot ca 9 jaar. Mijn zoon van 10 was uiteindelijk één van de weinigen van die leeftijd (wij hadden BSO op school) en wilde om die reden er niet meer heen, kon ik me iets bij voorstellen, hij zat de hele dag met overwegend 7-8 jarigen.

De oudere kinderen blijken vaak naar hockey of zeilkampen te gaan maar dat moet je dan ook maar geregeld krijgen want dat is vaak nog in een andere stad ook.

Verder hadden wij zelf geen zin in de optie, 1 dag mama, 1 dag papa, 1 dag opa/oma etc en dan moeten ze relatief veel naar die opvang. Ik vond dat wel sneu (maar dat is persoonlijk) dat ze van de zomervakantie 3 weken "ondergebracht" moesten worden (ik vind dat toch niet echt vakantie voor de kinderen, maar zoals gezegd, dat is heel persoonlijk)

Wij hebben het zo 6 jaar gered maar ik moet zeggen, ik vond het ook elke vakantie weer een geregel en gedoe.
amigo
13 jaar geleden
Er zijn ook opa's en oma's die nu eindelijk hun eigen leven willen leiden, zonder de oppasdagen. Hoe lief ze hun kleinkinderen ook vinden, zij mogen hun eigen leven leven.

Oppas aan huis is een mogelijkheid. Hier bij buren paste een mevrouw op die zelf al volwassen kinderen heeft. Ze kwam om acht uur tot vier, regelde lunch en deed wat licht werk. Ideaal voor de vakanties. Voor die mevrouw ook, op afroep. Wan ze wilde geen hele dagen continue werken. Alleen zo in vakanties.