heb ik bloedarmoede?

ik ben al een aantal weken heel erg moe en ik heb altijd hele koude handen en voeten.
mijn huid is ook best wel bleek.
ik vroeg me dus af of ik bloedarmoede zou kunnen hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (7)

Dat kaan, kan ook iets anders zijn, even bloed laten prikken, zo gebeurd
anneliez
13 jaar geleden
Het kan ook met de weer te maken hebben. In de winter verandert er zoveel (weer etc.) Maar naar de dokter gaan kan geen kwijt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een kleine vingerprik kan de huisarts kijken of er bloedarmoede is. Je kan zelf ook alvast wat extra ijzer nemen, veel groente eten waar ijzer in zit, boterham met appelstroop en staaltabletje nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi,
De problemen die u heeft,
heb ik ook in mijn familie, maar het komt door de kou.
Dan voelt u zich erg moe, en voelt u koude voeten en handen, en u word inderdaad bleek. Dat is Winterteen, het zou dus goed kunnen dat u dus winterteen heeft.

Toegevoegd na 34 seconden:
Ook moet u proberen meer ijzer te eten, Spinazi Ect.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je er twijfels over heb ga naar de docter misschien krijg je pillen of je moed bloed prikken ik had even heen gegaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Symptomen van bloedarmoede zijn zwakte en vermoeidheid.

Ernstige bloedarmoede veroorzaakt kortademigheid bij de geringste inspanning. De huid en lippen worden bleek. De vermoeidheid kan gepaard gaan met hoofdpijn, duizeligheid en mogelijk flauwvallen. Bij pernicieuze anemie kunnen neusbloedingen optreden, de tong doet zeer, en handen en voeten "slapen". Deze vorm van bloedarmoede is erfelijk en doet zich voor bij mensen op middelbare leeftijd en ouder. Zoals met veel stoffen in het bloed het geval is, schommelt het hemoglobinegehalte in het bloed tussen bepaalde waarden (de normaalwaarden). Als het hemoglobinegehalte langere tijd te laag is, neemt de weerstand af en is men ontvankelijker voor verkoudheid en andere infecties. De meest voorkomende oorzaak van bloedarmoede is een tekort aan ijzer. Dit kan worden aangepakt door meer ijzerhoudend voedsel te eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt een klein zelftestje doen. Als je daadwerkelijk bloedarmoede hebt, zie je dit ook aan je oogslijmvliezen. Duw het onderste ooglid een beetje omlaag, als dit niet mooi roze is maar bleek van kleur zou het hier om bloedarmoede kúnnen gaan. Ook zie je het gemakkelijk aan je nagels. Deze zijn normaal mooi roze en bij bloedarmoede zie je een bleke gele kleur. Ook als je wat druk uitoefent op je nagels en je 'laat weer los' dan komt (normaliter) de roze kleur weer snel terug, bij bloedarmoede niet. Toch zou ik ondanks deze kleine testjes even bij je huisarts langsgaan. Die kijkt namelijk veel verder dan wij hier kunnen doen! Maak morgen direct een afspraak, dan ga je ook geruster het nieuwe jaar in! Succes!
Steenuiltje