Afzonderlijk kijken de ogen scherp, samen niet!?

Ik heb een verrekijker gekregen. Met mijn linker oog krijg ik een scherp beeld en met mijn rechter oog ook. Maar met beide ogen is het beeld onscherp. Hoe kan dat en wat kan ik hieraan doen? Kan ik de verrekijker nu beter inruilen voor een monoculair?

9 maanden geleden
in: Optiek
1.2K
TurfGraver
9 maanden geleden
Zit er op 1 oculair geen correctie ring?
TurfGraver
9 maanden geleden
Dioptrie instelling
https://www.verrekijkershop.nl/blog/post/hoe-stel-ik-mijn-verrekijker-goed-in?
Inekez1
9 maanden geleden
Als je een smal hoofd hebt, of je ogen staan vrij dicht bij elkaar, dan moet je er goed op letten of de verrekijker een kleine pupilafstand aan kan. Ik heb zelf dat probleem, waardoor veel modellen gewoon voor mij geen optie waren.
Als je in de gelegenheid bent een goede winkel te bezoeken, neem dan de tijd om verschillende modellen te proberen. Verrekijkershop in Beilen is een aanrader, als je Drenthe niet te ver vindt. Ze hebben ook regelmatig kijkdagen op andere locaties, waar je van alles kunt uitproberen.

Antwoorden (1)

Dat ligt waarschijnlijk aan de verrekijker, niet aan de ogen.
Uw ogen staan op een bepaalde manier uit elkaar en daarom is het belangrijk om de verrekijker aan te passen op deze breedte. Hiervoor buigt u de verrekijker eerst door tot hij op zijn smalst is, vervolgens beweegt u de beide delen van de verrekijker uit elkaar tot u prettig door de verrekijker kijken kunt. Hierna kiest u een object op ongeveer 100 meter afstand en beweegt u beide delen van de verrekijk verder uit elkaar of dichter naar elkaar tot er één rond beeld ontstaat. Wanneer u dit goed gedaan heeft, zien uw beide ogen precies hetzelfde en ontstaat er één ronding zonder zwarte randen.
De pupilafstand is de afstand tussen de pupillen van beide ogen. Gemiddeld is deze voor volwassenen zo rond de 60 mm. Als deze bij u hiervan sterk afwijkt, zou u een hiervoor geschikte verrekijker moeten aanschaffen.
9 maanden geleden