wat is de functie van het eiwit dystrofine in de hersenen?

anders/gelijk als bij spieren? Waardoor wordt de mentale achterstand veroorzaakt bij Duchenne/Becker spierdystrofie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Dystrofine is een eiwit dat behoort tot de familie van bèta-spectrines/alfa-actinines.

Alfa-actinines vormen de Z-lijnen in skeletspierweefsel en houden de actine filamenten op hun plaats.

Bèta-spectrines dragen ertoe bij dat groeiende zenuwen hun weg weten te vinden, en ze maken zenuwen enigszins elastisch/oprekbaar. Deze zenuwen zitten ook in de hersenen! En bij Duchenne kunnen de zenuwen hun weg niet meer goed vinden, waardoor de zenuwen in de hersenen ook niet meer goed lopen, daardoor loopt de hersenen schade op, krijgt een achterstand, wat leid tot een mentale achterstand.