Heb ik een gebrek aan weerstand?

Ik ben zo lang ik mij kan herinneren ieder seizoen ziek. Een zomergriep, een virusje met voorjaarsmoeheid, in de herfst kou gevat en natuurlijk lig ik in de kerstvakantie ook standaard in de lappenmand. Wat ik versta onder ziek zijn is koorts vanaf 38.5, zere spieren, gepaard met o.a. hoest, zere keel, overgeven, verkoudheid, hoofdpijn, stramme spieren, 's nachts ijlen en vreemd dromen.
kortom,
in de pubertijd miste ik school, maar ach.
In mijn volwassen jaren met gezin, baan is het natuurlijk een ander verhaal. Je hebt meer verantwoordelijkheden en soms heb ik wel eens het gevoel dat mijn frequent ziek zijn leidt tot gefronste wenkbrauwen. Maar ik stel mij niet aan en ik verwaarloos mijn gezondheid ook niet. Ik leef met regelmaat, beweeg, eet gezond, en heb doorgaans een positieve kijk op het leven.
Ik ben dol op gezelligheid en waarom zou ik feestjes, vakanties, uitjes etc afzeggen?
Ik probeer te pijlen hoe vaak anderen gemiddels ziek zijn, sommigen menen nooit griep te hebben laat staan koorts. Of hooguit eens in de zoveel jaar.Ook zeggen sommige collega's trots dat je ziek melden " not done" is, je kunt het niet maken zeg maar. Maar ik voel me doorgaans slap en mijn lichaam schreeuwt om bedrust. Ik zou niet met een bonkende koppijn en trillend, misselijk lichaam kunnen functioneren.
Wie herkent dit? ik hoef niet te horen dat ik een watje ben en ook geen zweverige adviezen, graag, ben er niet voor in de stemming (;
bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik vind het heel goed dat je de vraag stelt want zo krijg je een beeld wat zo'n beetje "gemiddeld" is.

Ik denk ook dat je (behoorlijk) vaker ziek bent dan gemiddeld dus dat is heel vervelend.

Ik (en ook de meeste mensen hier om me heen) zijn wel eens een dagje gammel, of evt een paar dagen maar dat toch niet echt vaker dan 1-2 x per jaar.
Echt zo'n aanval waarbij je een week doodziek in bed ligt, kan ik me niet herinneren (gelukkig) zo lang is het geleden.

Ik denk wel dat hier best grote verschillen zijn tussen mensen. ik zie het al met mijn kinderen, die zijn echt nooit ziek maar hebben vriendjes in de klas die ook regelmatig iets hebben en dat is echt geen aanstellerij. en het kind dat regelmatig ziek is, is ook precies degene die vervolgens iets breekt. Het lijkt gewoon of sommige mensen meer pech hebben hiermee.

Maar ik zou in zo'n geval wel op zoek gaan of er iets aan te doen is, dus een arts bezoeken en eens alles door laten meten (al wordt er vast niks gevonden) of evt in het alternatieve circuit iets zoeken.
Sterkte
amigo
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik denk dat je een slechte weerstand hebt, anders zou elke griep je niet te pakken krijgen. Heb je het erg druk en ervaar je veel stress in je leven? Dit kan ook een oorzaak zijn. Beterschap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het spijt me heel erg voor u, maar ik heb geen tips. Dit heb ik namelijk ook. Ik ben gemiddeld 1x in de twee weken echt lang en erg ziek en verder voel ik me vaak niet lekker.
U zou naar de dokter kunnen gaan en vragen of u getest kan worden op ziektes. (Ik heb geen gebrek aan weerstand...)
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zelf ben nooit ziek eigenlijk, wel eens wat grieperig, maar nooit zodanig dat ik in bed moet gaan liggen. net als de rest van mijn familie.
aan de andere kant ken ik ook iemand die als er iets van een virus heerst, geheid ziek wordt! net als jij dus. ik heb geen idee waar het aan ligt, zeker niet als je gewoon gezond leeft. misschien verschilt dat van mens tot mens?

maar ja, je moet het maar zo zien: krakende wagens leven het langst. en voel je niet schuldig als je je ziek meldt hoor, de opmerking van je collega's dat je ziek melden "not done" is wijst meer op onbegrip en gebrek aan inlevingsvermogen. ze zijn waarschijnlijk zelf zelden ziek. ik vind het niet zo'n leuke opmerking eerlijk gezegd. je kunt namelijk nooit in iemands lichaam kijken en hoe iemand zich voelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn eerste gedachte is: vitamine B12 tekort? Is daar wel eens naar gezocht?

Kijk hier voor de symptomen:
http://stichtingb12tekort.nl/b12-tekort/symptomen

Als je al eens bij de huisarts geweest bent en daar niks is uitgekomen dan zou je je licht eens kunnen opsteken bij een homeopatisch arts. Let op: wel een ARTS, geen homeopaat (zonder artsopleiding). Vooral bij onverklaarbare klachten en weerstandsproblemen kunnen zij nog wel eens een goede oplossing bieden. Daar is niks zweverigs aan.

Als het evenwicht in het lichaam verstoord raakt, kunnen er klachten ontstaan en ziekten. Samen met de patiënt zoekt de homeopathische arts naar de oorzaken van deze verstoring, zowel op lichamelijk als op geestelijk gebied.

Wanneer duidelijk wordt wat er aan de hand is, stelt de homeopathisch arts een diagnose. Eventueel in overleg met de huisarts of de specialist. Met behulp van homeopathische geneesmiddelen probeert hij het natuurlijke evenwicht te herstellen. Overigens kunnen reguliere en homeopathische geneesmiddelen zonder problemen naast elkaar gebruikt worden.

Kijk eens op deze site voor meer info over homeopathie: http://www.homeopathie.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Baat het niet, schaadt het niet, ik ga er zeker mee aan de slag!
Laat je eerst goed onderzoeken door een arts, komt daar niets uit dan heb ik (uit ervaring) de volgende tips: eet/slaap op vaste tijden, goed rust houden/onstpanning zoeken, doe in de winter zoveel mogelijk met bus/auto om kou op je hoofd te vermijden (in een koude nacht slaap ik zelfs met een muts op, niet erg sexy maar ziek zijn is dat ook niet....), neem extra vitamines/drankjes om je weerstand op peil te houden.
Mijn stelling is: meldt je niet zomaar om alles ziek, maar ZIEK is ZIEK!
Succes!

Toegevoegd na 1 dag:
Heb je er al eens aan gedacht om een dagboekje bij te houden wanneer je ziek bent, of er iemand in je omgeving de zelfde symptomen heeft op dat moment, wat de symptomen zijn die je hebt? Misschien helpt het je arts.