Dit is een ontsteking die zich vanuit de vagina via de baarmoederhals een weg baant naar de eileiders ( soms ook naar de eierstokken). Het kan acuut optreden of chronisch zijn. Ook kan de eileider aan één kant of beide kanten ontstoken zijn. Het ontstaat meestal door een soa zoals chlamidia bijv. want bijna altijd is de infectie vanuit
de vagina ontstaan.het is ook mogelijk dat de eileider aan één kant ontstoken is door een ontsteking in de bekkenholte, zoals een blindedarmontsteking.
De symptomen zijn gevoeligheid en pijnscheuten aan de ene of aan beide kanten van de onderbuik. Koorts kan ook een aanwijzing zijn. Uiteindelijk kan het leiden tot onregelmatige bloedingen en afscheiding.

Eileiderontsteking is vrij onschuldig, zeker als het tijdig en goed wordt behandeld. Antibiotica en thuis rusten zijn de beste methoden om dit te bestrijden. Opname in het ziekenhuis is zelden noodzakelijk. Meestal verdwijnt de ontsteking na één of twee weken. De pijn en gevoeligheid kan langer aanhouden. Het gebeurt zelden dat het terugkomt, mits je echt voldoende rust neemt in die periode.

Doe er echt iets aan, want doordat je eileiders kunnen veranderen, wordt de binnenkant van de eileiders aangetast, wat de beweging van de mannelijke zaadcellen
en de vrouwelijke eicel bemoeilijkt. Dat kan leiden tot bijv. onvruchtbaarheid of buitenbaarmoederlijke zwangerschap.

Toegevoegd na 16 minuten:
Meestal begint een acute ontsteking met erge pijn en hog koorts. Ook probeer je bij het ademen je buik niet te bewegen. Zelfs aanraking van de buikwand is pijnlijk.
De huisarts zal eerst bloedonderzoek doen om afwijkingen te zien die duiden op een ontsteking. Is dit het geval dan volgt een pijnlijk inwendig onderzoek, zeker als de baarmoedermond bewogen wordt. Er is vaak afscheiding en bij onderzoek met de spreider (speculum)
blijkt de afscheiding uit de baarmoedermond te komen.
Door de afscheiding op kweek te zetten, kan de ziekteverwekker soms opgespoord worden. Een eileiderontstekeing kan overigens ook ontstaan na een bevalling, curettage, menstruatie of andere baarmoeder ingreep.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een ontsteking van de eierstokken en eileiders wordt vooral veroorzaakt door een infectie met bacteriën, met name gonokokken en Chlamydia, die in het lichaam komen door onveilig seksueel contact. Andere, minder vaak voorkomende, oorzaken zijn onder meer een bevalling en ingrepen als een curettage, röntgencontrastfoto van de baarmoeder en eileiders (hysterosalpingografie) of het inbrengen van een spiraaltje. In deze gevallen wordt de infectie meestal veroorzaakt door andere bacteriën dan gonokokken of Chlamydia. Tenslotte kan een ontsteking van de eierstokken en eileiders optreden door verspreiding van een infectie elders in het lichaam, zoals vanuit de blinde darm.

De diagnose wordt gesteld op basis van de medische voorgeschiedenis, het verhaal van de patiënt en de verschijnselen. Tevens wordt een lichamelijk onderzoek verricht, waarbij de buik en het bekken gevoelig tot pijnlijk zijn bij aanraken. Bij inwendig onderzoek kunnen drukgevoelige en opgezette eileiders voelbaar zijn. Aanvullend onderzoek omvat onder meer bloed- en urineonderzoek, microscopisch onderzoek van vaginale afscheiding, onderzoek van de cellen van baarmoederhals of vagina en kweken waarbij de ziekteverwekkers in een speciaal materiaal worden gebracht om ze te laten groeien. Door middel van beeldvormende onderzoeken zoals echografie, een baarmoederfoto en een CT- of MRI-scan kan tevens de plaats en omvang van ontstekingen worden vastgesteld. De diagnose wordt bevestigd door een kijkoperatie van de buik en het bekken die diagnostische laparoscopie wordt genoemd. Tijdens deze operatie worden vaak stukjes weefsel weggenomen om onder de microscoop te bekijken.

De behandeling bestaat in hoofdzaak uit antibiotica. Daarnaast worden meestal pijnstillers voorgeschreven. Als deze behandeling geen of onvoldoende effect heeft, wordt een kijkoperatie uitgevoerd die therapeutische laparoscopie wordt genoemd. Wanneer een ontsteking van de eierstokken en eileiders niet wordt vastgesteld of onvoldoende wordt behandeld, kunnen onherstelbare beschadigingen optreden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eileiderontsteking of Salpingitis is een ontsteking van de eileider(s), die vroeger ook wel salpingen werden genoemd.

Het gaat meestal om micro-organismen die via de vagina en de baarmoederhals in de eileiders en de buikholte zijn gekomen. De aandoening kan zowel sluipend als heftig verlopen, met zeer hevige pijn en hoge koorts. Behandeling is met geëigende antibiotica en eventueel, bij abcesvorming, chirurgisch. Als de eileider zelf met pus is gevuld spreekt men van een pyosalpinx.

Door verlittekening kunnen de eileiders na een dergelijke epoisode vaak minder goed functioneren en salpingitis is daarom een vrij belangrijke oorzaak van onvruchtbaarheid. Ongeveer 15% van de vrouwen is na een eenmalige salpingitis onvruchtbaar, salpingitis veroorzaakt door de SOA chlamydia heeft een slechtere prognose dan die veroorzaakt door de SOA gonorroe.

De ontsteking beperkt zich vaak niet tot de eileider(s) maar kan het hele kleine bekken omvatten (pelvic inflammatory disease).

Een beruchte verwekker in Nederland is het micro-organisme chlamydia trachomatis, die vaak een lichte, nauwelijks opgemerkte ontsteking veroorzaakt maar wel tot onvruchtbaarheid kan leiden.

GA VOORAL NAAR JE HUISARTS. DIE KAN JE PRECIES VERTELLEN WAT JIJ AAN JOUW ONTSTEKING KUNT DOEN!