Hoe kan dat: als ik 's avonds ga slapen doe ik er lang over om in slaap te vallen terwijl ik als ik 's ochtends wakker juist heel goed in slaap val?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent niet de enige...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben ook niet de enige dus :D

Het beste antwoord

's Avonds lig je langer wakker omdat je dan nog nadenkt over dingen. Niet heel bewust misschien, maar je hersenen werken nog volop. Ze blijven doordenken. Die moeten tijd hebben om tot rust te komen. 's Ochtends heb je waarschijnlijk al geslapen daarvoor en ben je wakker geworden. Je hersenen zijn dan tot rust gekomen, en is het makkelijk om in slaap te vallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

's avonds moet je lichaam tot rust komen. Je kunt beter in slaap komen als je:
* de lichten dimt
* niet achter je pc scherm gaat zitten
* geen koffie meer drinkt na het avondeten
* een vast slaap en opsta ritme hanteert
* een uur tot twee uur voor je gaat slapen niets complex meer doet

Een hele goeie voor mij is ook nog even wat eten of drinken, en dan rustig onderuitzakken met gedimd licht. Beetje TV kijken of een boekje lezen.

Rechtstreeks van mijn werk achter mijn PC in bed duiken met allerlei complexe dingen aan mijn hoofd is een garantie voor 2 uur wakker liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi daar,
dat komt ook bekend over bij mij! ik ben uit nieuwsgierigheid daarover gaan googlen en vond uiteindelijk een (psychologische) verklaring die reëel leek. meestal voordat we gaan slapen denken we nog aan heel wat..hoe je dag verlopen was, stress en depressieve gedachten maken ons ziel onrustig.

als het dan bedtime is voelen we geen rust, ook al ben je de hele dag bezig geweest etc. ondanks het feit dat je het dus druk had of niet, blijf je wakker. als je je eenmaal ''voor de slaap worstelt'', kan je 's ochtends moeilijk opstaan omdat je je ziel vermoeid hebt de (hele) avond.. en je ook weinig geslapen hebt.
dus voordat het bedtijd is voor jou doe dan maar iets ontspannends en ga met een goed gevoel naar bed.

als bovenstaand niet het geval is of lukt het niet, dan ligt het misschien aan iets anders... moet je dan je arts raadplegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoal hsmit zegt, moet je niet dingen doen of iets of drinken/eten die je veel energie geven. Dus je moet niet achter de pc gaan zitten en je moet geen koffie drinken. Deze twee dingen zorgen ervoor, dat je hersenen heel actief worden. Dat heb ik tenminste. Het lijkt dan of ik een adrenaline boost krijg.

Voordat ik ga slapen lees ik een boek. Zo wordt ik rustig en val ik makkelijk in slaap.

Ook kan het zijn dat je teveel zorgen aan je hoofd heb. Als dit het geval is, schrijf dan je zorgen op of vertel ze aan een vriend of aan je ouders. Op deze manier zet je ze uit je hoofd.
Bronnen: