Heeft iemand tips om flauw vallen te voorkomen?

Soms val ik flauw als ik bloed zie.
Heeft iemand een tip om dit te voorkomen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

herkenbaar! het heeft alles met je psyche te maken. wat hielp bij mij is op dat moment ontspanningsoefeningen doen, die je oefent als je niet in zo'n situatie zit uiteraard, alle spieren aanspannen en dan loslaten, letten op je ademhaling zodat die rustig wordt, het helpt je ontspannen. letterlijk dus, maar het helpt je ook af te leiden van waar je gespannen van wordt. wat ik doe is mijn vuisten ballen en dan weer de spanning loslaten. en denken aan iets leuks, een leuke herinnering, iets wat je rustig maakt. het is echt een kwestie van oefenen. je zou het kunnen oefenen met plaatjes op internet, gewoon thuis, en die kun je ook weer meteen weg halen. of een boek uit de bibliotheek of zo.
je moet begrijpen dat het angst is waardoor je flauw valt, en dat je die reactie zelf kunt sturen.

ik heb er inmiddels mijn weg in gevonden. door bewust te zijn van die angst, maar ook door te oefenen hiermee.

en misschien is het zo dat je onbewust tegen jezelf zegt: ik moet hier tegen kunnen, ik moet niet die angst hebben. als dat zo is, dan moet je misschien proberen niet zo streng te zijn tegen jezelf. je mag best flauw vallen, dat is verder helemaal niet erg. het is zo dat je denkt, daar ga ik weer, help!!
snap je wat ik bedoel?

ik heb er hulp van een psycholoog bij gehad, misschien iets voor jou?

als je flauw vallen aan voelt komen, is idd hoofd tussen je benen, of op de grond liggen met je benen omhoog. of wat ik ook vaak deed is koud water in je nek, op je slapen en op je polsen, dat helpt ook.

sterkte ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ziekenhuis programma's kijken op tv, zodat je gaat wennen om tegen bloed te kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo snel mogelijk gaan zitten en je hoofd tussen je knieën houden voor een minuutje ofzo ...

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik heb het ook erg gehad als kind ... ik bleek aan een lage bloeddruk te lijden ... en zodra ik bloed of wonden zag, dan begon ik te zweten, het koud te krijgen, zwart voor 'd ogen te zien en stond op het punt flauw te vallen. Maar als ik dan een minuutje ofzo had gezeten met mijn hoofd naar beneden, dan ging het vaak wel weer. Gaat het na een minuut nog niet, dan blijf je nog even zitten ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer eventuele achterliggende oorzaken op te sporen, zoals lage bloeddruk of diabetes. Ik had er ooit ook last van maar in de loop van de jaren ben ik er wel overheden gegroeid. Dat is toch wel handig als je in de gezondheidszorg werkt. :-) Maar inderdaad, je groeit er vanzelf wel overheen.

Als het het aan voelt komen dan kun je de frisse lucht opzoeken, gaan liggen met de benen omhoog of je hoofd tussen je benen houden. Als je je weer beter voelt, kom dan niet te snel overeind. Het gaat echt wel om een bloeddrukprobleem. Komt het in bepaalde situaties voor waar je je niet aan kunt onttrekken, zorg dan dat je afleiding hebt, vooral door bezigheden. Op die manier heb ik toentertijd zonder enig probleem mijn stage op de OK doorstaan.