Wie heeft er goede tips voor mij om beter te leren structuur in mijn leven te krijgen ?

ik heb een nogal extreem verleden alcoholistiese vader en emotieloze moeder en seksueel mibruik zelf met 16 het huis uit en jaren gekraakt gewoond en heel veel gedronken en veel drugs gebruikt ik loop al jaren tegen mijn depressies te vechten ik heb recent weer een kleine terug val gehad door overwerktheid in mn nieuwe baan en ik weer teveel hooi op mn vork had genomen ik zit dus even in de ziektewet maar weer snel weer gaan werken maar dar is nu even teveel drank&drus ben ik helemaal mee gestopt al een paar jaar geen drugs maar met alchol had ik vorige winter weer een probleempje maar dat is ook al ruim een half jaar onder controle roken en koffie doe ik ook niet meer ik heb adhd waar ik medicijnen voor gebruik ik eet redelijk goed maar heb veel last van slapeloosheid nu ga ik er weer tegenaan en ga begginen met en regelmatige dag indeling maken cq uitvogelen ik hoop dat er op gv mensen zijn die goede tips voor mij hebben bijvoorbaat dank

Toegevoegd na 6 minuten:
ik loop al bij psyoloog&psychiater

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede antwoorden heb je al...kan je nog wel een reactie geven op je vraag. Luister goed naar jezelf! Als jij vindt dat je eraan toe bent om 'weer' structuur in je leven binnen te laten...petje af!! Tegenslagen zullen er komen, maar je hebt al zoveel eelt op je ziel, dat je daar wel tegen kunt vechten. Heel goed van je!!

Het beste antwoord

Jij hebt een zware tijd achter de rug, dat is duidelijk.
Wat minder duidelijk is, is op wat voor manier jij structuur in je leven wìl brengen.
Want daar gaat het uiteindelijk om: wat wil je met je leven? Wat zijn je doelen? Je wensen?
Denk er eens goed over na; dat hoef je niet in 5 minuten -- of zelfs een week te beslissen!
En als je een idee hebt waar je naartoe wilt werken dan kan je op alles in het leven reageren met dát, je doel, in je achterhoofd.
Het leven bestaat uit keuzes maken, constant.
De keuzes die je maakt bepalen waar je uiteindelijk belandt.
Het kunnen de meest kleine details zijn, en hoe je daarmee omspringt, die je leven kunnen maken of breken.
Bijvoorbeeld de keuze om geen punctuatie te gebruiken als je een verhaal schrijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voordat ik ga beginnen te werken aan de grotere doelen in mijn leven ga ik eerst een ''normale''dagstuctuur te ontwikkelen iets wat ik eigenlijk nooit echt gehad heb anders bouw ik op loszand.
Waar ik dus op hoop is dat er in de antwoorden hier dingen staan waar ik zelf overheen kijk in het maken van die planning zo noemt de iemand in het eerste antwoord ontspanning dat is iets wat ik zelf nog op die manier nog niet bedacht had.
Pas als ik een werkende dag indeling heb huishouden en dat soort dingen kan ik aan de grotere zaken gaan werken.
Ik hoop dat je mn puntatie of beter het ontbreken ervan vergeven kunt ik zal er op proberen te letten,maar in mijn ethousiasme(fout gespeld)''vergeet''ik het eigenlijk altijd.
Ik krijg er met enige regelmaat klachten over. :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik bedoelde te zeggen is dat als je je toekomst goed overdenkt en alles voor jezelf op een rijtje zet, je een goede aanzet hebt om langzaam maar zeker naar je doelen toe te werken.
Dan zal je meer gaan opletten op je levenswijze, andere keuzes maken, om je leven -en dus ook je dagindeling- dusdanig aan te passen dat je je plannen nastreeft.
Dat zijn niet meteen stappen die je wereld overhoop gooien; je moet klein beginnen.
Je moet jezelf als het ware opnieuw opbouwen op de manier die voor jou het beste is. En hoe dat is dat kunnen wij je niet vertellen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja over die keuzes geef ik je helemaal gelijk en dat had ik zelf zo duidelijk nog niet beseft alhoewel ooit wel de eerste stap ik geweest om die mij motiveerde om er keihard voor te gaan.
Dit vind ik een mooie en bruikbare gedachte en die zal ik ook zeker gaan gebruiken.
Erg duidelijk heel mooi antwoord THX
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
echt een goed antwoord :-)

Andere antwoorden (8)

Structuur in je leven krijg je o.a. door iedere avond op hetzelfde tijdstip te gaan slapen en 's morgens steeds op hetzelfde tijdstip op te staan.
Als je geen baan hebt of in de ziektewet zit ga je wel elke dag naar buiten, al is het alleen maar om een wandeling te maken of wat boodschappen te doen. Verder moet je ook iets doen voor je ontspanning, bijv. sporten en contact houden met vrienden en evt. familie. Eet drie keer per dag een gezonde maaltijd en dan kom je er wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk niet dat iemand op GV jouw goed kan helpen, al zul je er misschien wel enigzins wat comfort kunnen vinden. De beste tip die ik je kan geven is om contact op te nemen met een maatschappelijk werker. Deze mensen kunnen je professioneel op weg helpen naar een betere balans in het sociaal leven (structuur).

Je beschrijving klinkt wel vrij heftig en ik denk dat een aantal van je problemen diep geworteld zitten en dat je daarvoor echt gespecialiseerde hulp voor nodig hebt (psycholoog). Je moet natuurlijk voor jezelf beslissen of je daar aan toe bent of niet. Ik denk dat een maatschappelijk werker kan je al een goed stuk op weg helpen.

Sterkte.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ah, je geeft aan al professionele hulp te hebben. Het lijkt me het meest verstandig om ook dit bij hem/haar voor te leggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar meid wat heb je al veel achter de rug! Maar ik heb het gevoel dat je een echte 'vechtertje' bent en dit siert je. Je hebt vele goede en bruikbare tips gekregen hier op GV. Ik wil hier even een aanvulling op geven. Leg de lat in eerste instantie niet te hoog. Dus niet je (gebrek aan) structuur in een zeer korte tijd veranderen. Want waarschijnlijkt lukt het niet om dit vol te houden en hierdoor raak je ontmoedigd. Neem de spreekwoordelijke babystapjes. Kleine, haalbare doelen. Je zal trots op jezelf zijn en hierdoor de lat steeds hoger maar haalbaar leggen.
Ik wens je veel sterkte, wijsheid en succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je slaat spijker op zn kop.
t werkt ongeveer zo.
ik ben weer zo zat mn slome depri grijze nergens energie voor halve uitzichtloze entergelijk onrust en anders willen en weten hoe maar niet lijkt te lukken kwaaier kwaaier en kwaaier worden en dan moet alles gelijk
anders hup dr uit plan licht half al klaar weer opnieuw proberen zoveelste keer geeft niet nu lukt het wel hoop geleerd van de vorige keren goed en slecht niet treuzelen vooral bezig blijven problemen oplossen sporten werk zoeken&vinden fietsen hardlopen met de hond er uit huishouden gezond eten de katten en de tuin moeten ook vooral niet weer terug zakken in de lamlendigheid bezig blijven want zo voel ik me goed hup hup hup..... Ik ga het deze keer rustiger aan doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik herken zoveel situaties uit jouw reactie. Doorgaan. Vooral doorgaan! Soms moet je gewoon pas op de plaats maken en leren doseren. Als ik een nieuwe behandelaar krijgt en hij/zij gelijk aankomt met je moet structuur in je leven aanbrengen (wat idd zo is) ga ik meteen mijn hakken in het zand zetten. Dit werkt averechts. Het heeft jaren geduurd om in de situatie te komen waarin je je nu bevindt en het is zeker niet op (zeer) korte termijn op te lossen. Leren doseren! Dat is de beste raad die ik ooit heb gekregen.
Sterkte :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik herken zoveel situaties uit jouw reactie. Doorgaan. Vooral doorgaan! Soms moet je gewoon pas op de plaats maken en leren doseren. Als ik een nieuwe behandelaar krijgt en hij/zij gelijk aankomt met je moet structuur in je leven aanbrengen (wat idd zo is) ga ik meteen mijn hakken in het zand zetten. Dit werkt averechts. Het heeft jaren geduurd om in de situatie te komen waarin je je nu bevindt en het is zeker niet op (zeer) korte termijn op te lossen. Leren doseren! Dat is de beste raad die ik ooit heb gekregen.
Sterkte :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn beesten zijn zo,n beetje alles voor me zeker mijn hond dat was echt een verknipt beest als je kon zien hoe die veranderd is dat is onvoorstelbaar die kon ik dus niet toen ik haar kreeg normaal in de kamer hebben als ik visite had die wilde ze echt bijten dan moest ik tussen de hond en de visite in gaan zitten of in dr bench doen met dat beest ben ik maanden bezig geweest. Is die bull terrier spock?
Ik moet wel lachen om die naam
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, da's mijn Spocky. Hij wordt binnenkort 11. In januari
heb ik hem 6 jaar. Heb hem ook van een angstige wegkruipertje naar een hond met veel zelfvertrouwen zien worden. Ik ben zijn vierde eigenares. Hij heeft dus ook geen goede start in het leven gehad.
Hij heette Spike toen ik hem kreeg, maar dit vind ik niet bij hem passen. Vanwege zijn puntoren en het feit dat ik een nerdy Star Trek fan ben....is het Spock geworden ;-))
Me dunkt dat je al heel wat bereikt hebt. Je bent van de drugs af en je hebt je alcoholgebruik onder controle. Je hebt professionele begeleiding. Je bent positief bezig met plannen maken voor een meer gestructureerd leven. Ik zou zeggen: gefeliciteerd. Het gaat de goede kant op met jou.
Maak een strak plan voor je dagindeling. 's Morgens op tijd opstaan, ontbijten, wat huishoudelijk werk doen, koffie drinken, weer wat huishoudelijk werk en/of administratie, lunch, even pauze, dan eropuit voor boodschappen, bibliotheek, wandeling, vriendenbezoek, thee. Weer thuis koken, avondeten, tv of computer en op tijd naar bed. Ik geef maar een voorbeeld hoor. Als je niet kunt slapen nog een poosje in bed lezen (daar word ik persoonlijk altijd reuze slaperig van).
Misschien is het zinvol en leuk om per dag een notitie te maken of in een dagboekje bij te houden of je je aan je belofte tegenover jezelf hebt gehouden. Succes ermee; het gaat je vast lukken.
13 jaar geleden
Je hebt al veel tips gehad, maar misschien heb je hier ook iets aan:

Maak schriftelijk een dagplan. Dat kan natuurlijk op een vel papier, maar handiger is op de computer. Zet daarin ook tijden: wat ga je wanneer doen. Dat kan je heel gedetailleerd doen (bv, 07.30: opstaan, 07.45 ontbijten etcetcetc.) maar kan ook losser. Wat je zelf prettig vindt.

Bedenk in eerste instantie zoveel mogelijk dingen die je al op een dag doet en pas het schema na verloop van tijd steeds aan, naar gelang je ermee bezig bent.

Begin met het toepassen van simpele dingen: alles moet je eigen worden en goed voelen (vandaar ook het steeds aanpassen). Plan ook ontspanning in.

Gevaar is wel, dat je ineens alles wilt doen en dan ook nog perfect (da's een valkuil).
Zie het als plezier, als een lolletje, een uitdaging.

Hoop, dat je er wat mee kunt. Suk7, met wat je ook gaat doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het heel goed van je dat je al bij een psycholoog en een psychiater loopt. Je erkent je problemen en dat is echt al heel goed.

Het is ontzettend belangrijk om te blijven praten, dat hoeft niet perse tegen de psycholoog te zijn (wat natuurlijk heel belangrijk is), maar praat ook met vriendinnen. Uit je emoties en probeer ze vooral niet op te kroppen. Als jij zin hebt om een potje te huilen, zet je een verdrietige film op en uit je emoties!

Probeer altijd positief naar het leven te kijken, maar dat is een stuk gemakkelijk gezegd als gedaan.

Ik heb nog wel iets anders.. Een vriendin van mij is jaren depressief geweest en geloofde niet in God. Naar aanraden van iemand anders heeft ze aan God gevraagd of hij in haar leven wil komen. En het klinkt misschien heel vaag en wazig allemaal, maar na vele sessies met psychiaters en medicijnen en alles wat je je maar kunt bedenken wat allemaal niet geholpen heeft, was ze binnen een paar maanden beter. Als je een depressie hebt kun je natuurlijk niet van de ene op de andere dag meteen beter zijn. En het zal heel moeilijk zijn als jij denkt dat God niet bestaat, maar dat doet hij wel en hij wil iedereen helpen. Depressief zijn is een ziekte die van de duivel afkomt.. Ik hoop echt dat je er wat mee doet, want als die vriendin praat over wat er bij haar allemaal is gebeurd, is het soms zelfs moeilijk te geloven voor mij..

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vraagt om goede ideeën, waar je misschien zelf niet op kunt komen. Nou, in bovenstaande reacties vind je al best veel tips; van plannen op papier, god om hulp vragen, ontspanning inbouwen, regelmaat brengen in je dagprogramma en nog veel meer.
Wat kan ik daar dan nog aan toevoegen? Misschien alleen dit: zou je er wat aan hebben om bijvoorbeeld een hond in huis te nemen? Dan heb je een soort van maatje, waar jij verantwoordelijk voor bent en die je tegelijkertijd ook dwingt om bijv. te gaan wandelen en zo.
Maar misschien vind je dit maar een raar idee?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tjongejonge, wat een verhaal. Wat ontzettend knap dat je de draad van je leven weer wilt oppakken al is het met vallen en opstaan. Naast alle goede tips (een strakke dagindeling, prima!) is het misschien een idee om een soort van "maatje" voor jezelf te regelen. Een goede vriendin, familielid of een maatjesproject bij jou in de stad/dorp. Dit zijn vrijwilligers die mensen met (psychische problemen) willen ondersteunen. Dit kan bijv. door leuke dingen te doen, een luisterend oor te bieden, steun te bieden etc. Het zijn geen hulpverleners, maar echte "maatjes".

Heel veel sterkte, het gaat je vast lukken!