Wat kost (ongeveer) en bloedonderzoek wat aangevraagd is door de huisarts?

Snap dat er veel verschillen zijn en het afhankelijk is van wát er onderzocht wordt, maar toch...is er een schatting te geven?
Het gaat om een bloedonderzoek in een ziekenhuis.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb hier een overzicht van mijn laatste bloedonderzoek:
2,25 voor lipase, amylase, triglyceriden
2,90 ordertarief huisartsenlaboratoria
4,62 protrombinetijd
3,30 alkalireserve, cholesterol hdl, magnesium
1,68 hemoglobine, leukocyten, natrium, kalium, chloride, caLcium, fosfaat, ureum, asat-sgot-transaminase, gamma-glutamyl-transpeptidase, cholesteroltotaal, eiwit, albumine, glucose, thyrotrofine, thyroxine
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thnx lalena

Het beste antwoord

Het verschilt heel erg wát er precies onderzocht wordt. Sommige stoffen kosten minder dan een euro, anderen wel 40 euro, bij mijn onderzoeken lagen de meeste prijzen rond de 1 tot 3 euro. Daarboven op komen nog wat algemene kosten per aanvraag.

Als je in Utrecht bloed laat onderzoeken kom je meestal (of altijd?) uit bij Saltro, een heel groot diagnostisch centrum. Op hun website staat een document waarin ook alle prijzen staan. Misschien dat prijzen bij andere instanties wat afwijken, maar het geeft wel een indicatie.
Als je op mijn link klikt, moet je het bovenste bestand hebben (Saltro Informatieboek 2009). Vanaf blz. 55 staan alle dingen die ze onderzoeken, met een code erbij. Elke code staat voor een bepaald bedrag, ergens in het document staat welke bedragen dat zijn.

Als het bloedonderzoek door de huisarts wordt aangevraagd, wordt het volgens mij bij elke verzekering het 100% vergoed (hoewel het dan denk ik wel onder je eigen risico kan vallen).

Toegevoegd na 3 minuten:
"bij mijn onderzoeken lagen de meeste prijzen rond de 1 tot 3 euro."
Hier mee bedoel ik dus per stofje, niet per onderzoek.

Op blz 58 staat trouwens hoeveel geld elke code betekent. Er staan ook wat heel hoge bedragen tussen, maar dat zijn geloof ik vooral uitgebreide onderzoeken en niet gewoon bloedonderzoek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens, ik moest ook een aantal stoffen (ongeveer 30) laten onderzoeken en dit kostte rond de 2,50 per stofje. en voor alle stoffen dezelfde prijs. Ik heb niet gekeken op de declaratie of er nog een soort startprijs op stond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
correctie, 1.68 voor de meesten

Andere antwoorden (6)

dat is moeilijk in te schatten maar als je alles telt van aanvraag tot uitslag zul je wel op de 250 euro zitten.
Volgens mij zijn die laboratorium kosten vrij hoog.
En je bloed moet ook weer afgevoerd worden op een goede manier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf een poosje geleden € 25,00 betaald. Het hangt inderdaad af van wat er onderzocht moet worden, maar over het algemeen valt het wel mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
moet je dit zelf betalen??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij sommige verzekeringen valt dit onder het verhoogde eigenrisico, omdat ik me aan het verdiepen was in alle verschillen en een evt andere zorgverzekering kwam deze vraag bij me op.
Goeie vraag! Voor eenvoudig laboratoriumonderzoek, glucose, Hb, bezinking, lipiden, ben je zo'n € 75,- kwijt. Komt er het een en ander bij dan zit je gauw boven de € 100,- en wordt het specifieker en uitgebreider, zoals testen op HIV en hepatitis, dan kan de rekening oplopen tot enkele honderden euro's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De prijzen van een bloedonderzoek lopen sterk uit een ligt eraan wat voor bloedonderzoek en waarna gezocht moet worden. Een simpel bloedonderzoek zal minder kosten dan een zeer uitgebreid onderzoek

Toegevoegd na 40 seconden:
Ik was een paar maanden geleden in Utrecht bij saltro 71,25 kwijt
ronron1212
13 jaar geleden
Mijn huisarts en mijn cardioloog hebben mij al talloze malen naar het laboratorium in het ziekenhuis gestuurd voor bloedonderzoek en ik betaal nooit wat want dat doet mijn verzekering. Het zijn steeds weer andere onderzoeken. De ene keer willen ze 1 buisje, dan weer 3 maar ook een keertje 11.
13 jaar geleden
Helemaal niks tenminste als je een ziekenfonds hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Valt het niet onder het verplichte eigen risico?