Kan ik ibuprofen kopen zonder voorschrift?

Ik heb ibuprofen liggen en ik gebruik het wel eens tegen rugpijn. Kan ik dit gewoon halen bij de supermarkt/ drogisterij?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.1K

Het beste antwoord

Ja, je kunt het zo halen, alleen per 1 januari alleen nog in kleinverpakkingen.

Toegevoegd na 22 uur:
Correctie: per 30 december alleen nog bij de apotheek, zie: http://www.medicalfacts.nl/2010/10/04/wijziging-afleverstatus-ontstekingsremmers-nsaids-en-aspirine/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ibuprofen is gewoon te koop bij de drogist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat kan je gewoon zelf kopen.
de drogist heeft het zeker.
ik haal het ook wel eens bij de supermarkt hier
13 jaar geleden
ja hoor bij de kruidvat verkopen ze het gewoon.Alleen bij ons in de buurt bij de kruidvat mag je max 2 pakjes per persoon tegelijk kopen.Ja ik weet het dat is onzin maar het is wel zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij iedereen kan het vrij kopen bij apotheek, drogist of goeie supermarkt, alleen is het misschien iets duurder als op recept!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Drogist, kruidvat, DA, supermarkt, apotheek .... ze verkopen allemaal ibuprofen zonder voorschrift. Let wel: als je het incidenteel gebruikt is dat prima. Gebruik je dit geneesmiddel met regelmaat dan is het ook belangrijk om te weten dat het je maagslijmvlies kan beschadigen. Het gebruik van een maagbeschermer is dan wenselijk.
Steenuiltje
13 jaar geleden
Tabletten met meer dan 600 mg zijn echter niet zonder recept verkrijgbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, dat kan, weliswaar in een lichtere vorm. Maar je kan er natuurlijk twee van innemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tot dragees van 400 mg is ibuprofen zonder recept te koop bij apotheek, drogist en supermarkt.

Voor het geval je de bijsluiter kwijt bent (je had nog wat voorraad), de belangrijkste bijwerkingen van ibuprofen:

- Zweren van de maag en de darmen waardoor je een zevenmaal grotere kans loopt om te worden opgenomen.
- Verminderd gezichtsvermogen.
- De ziekte van Parkinson.
- Haaruitval.
- Lever- en nierbeschadiging.
- Hoge bloeddruk.

Hoeft niet per se als je ibuprofen incidenteel gebruikt. Maar zeker bij chronisch loop je het risico dat je die bijwerkingen pas opmerkt als je aan een ziekenhuisopname toe bent omdat je er ook de pijn mee onderdrukt die door bijwerkingen worden veroorzaakt, zoals een maagzweer. Vrij verkrijgbaar betekent absoluut niet dat het om onschuldige middeltjes gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
yep, er zijn wel heel wat verschillende. Hier een overzichtje: http://www.farmaline.be/apotheek/online/ibuprofen/
Als je verder klikt op een product, kan je de volledige bijsluiter raadplegen. Inderdaad niet goed om continu te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja. Ligt naast de paracetamol in het schap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan inderdaad, maar doseringen tot 400 mg.

Waarom zou je betalen als het via een recept kan? Tenzij je natuurlijk weinig andere ziektekosten maakt, kan je het inderdaad liever via de drogist halen en je eigen risico met rust laten.