Hoe kan het dat als je droomt je soms later wel weet waar het over ging je sliep toch?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je slaapt kunnen er allerlei dingen doordringen tot je bewustzijn; je kunt wakker worden omdat je in je slaap een stem hoorde of een deur. Als je dan wakker bent kan je nog steeds weten dat je een deur hoorde, maar vaak is die informatie toch niet zo heel zeker. Als we uit een heel diepe slaap ontwaken weten we vaak niet waarvan we wakker werden.
Dromen behoort tot de lichtere slaapstadia en als we ons er op kunnen concentreren kunnen we ons vaak delen van de droom herinneren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je lichaam slaapt maar je geest niet. Je hersenen werken door.
13 jaar geleden
Dat kan als er iets gebeurt in werkelijkheid wat de herinnering over de droom weer op laat leven. Iets wat je ziet of herinnert of hoort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allereerst, als je slaapt ben je niet volledig buiten bewustzijn. Er zijn dingen die je nog steeds gewaarwordt, zoals bijvoorbeeld je wekker die 's morgens afloopt of een hevige storm buiten.

Wanneer we slapen doorlopen we verschillende fasen, één van die fasen wordt de REM-slaap genoemd. Tijdens de REM-slaap droom je. Op één nacht komt de REM-slaap meermaals voor, waardoor je dus ook meerdere dromen hebt.

Op het einde van de nacht komt je REM-slaap steeds vaker voor, waardoor de kans vrij groot is dat je - wanneer je wakker wordt gemaakt - juist op dat moment aan het dromen was.

Als je niet wordt afgeleid door de radio of de geur van koffie kan je je dus soms je laatste droom die onderbroken werd herinneren.