Is het ongezond om een boer of scheet in te houden?

Ik heb wel eens gehoord dat het ongezond is maar is dat ook werkelijk zo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed oefenen om ze geluidloos "vrij" te laten? Er schijnt zelfs een dik boek over te zijn (Winden waaien om de rotsen).
Ik heb gehoord dat sommige (uitlaat)gassen brandbaar zijn (methaan). Dus als je ze ontsteekt, dan stinken ze minder!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het programma "mythbusters" hebben ze eens onderzocht welk middel de vieze lucht van een scheet het snelst doet verdwijnen: een brandende lucifer (niet om de scheet mee aan te steken!) was de winnaar. Altijd handig om te weten. Pakje lucifers in de WC?

Het beste antwoord

We moeten meer boeren en scheten laten
Meer boeren en scheten laten... Dat is in het kort het advies van een Franse dokter om het risico op kanker in de toekomst te verkleinen. In zijn boek Le Grand Menage (Het grote huishouden) raadt Frederic Saldmann zijn landgenoten aan om de natuur gewoon zijn gang te laten gaan. Lees: de Fransen moeten met z'n allen meer gassen uitstoten. "Elke dag produceren we meer dan twee liter gas. Al die troep ophouden kan schadelijke gevolgen hebben voor onze darmen. Daarom moeten we durven meer scheten te laten, het is gewoon een natuurlijk proces." In dezelfde context wil hij in de toekomst een pak meer boertjes horen, zeker na elk maal. Op die manier moet het risico op een maagbreuk tegengegaan worden. De lucht in de maag veroorzaakt immers 'het zuur', wat op zijn beurt kan leiden tot kanker aan de slokdarm. "Geen toeval dat deze ziekte enorm toegenomen is in Frankrijk, we boeren gewoon veel te weinig", aldus Saldmann. Ook zweten heeft natuurlijk een heilzame werking. "Veeg dus de druppels niet weg, anders krijgen de gifstoffen vrij spel. Zweet zendt trouwens ook een paar signalen uit die bij het andere geslacht in de smaak kunnen vallen." Boer Sjarel was dus al bij al nog niet zo slecht bezig.

ja het is dus beter om het laten gebeuren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het is op zich niet heel gezond nee. Je kunt er fistels van krijgen in je darmen en door de opname van bepaalde giftige darmgassen kunnen hoofdpijn en vermoeidheid veroorzaken. Dit is echter wel overdreven, het is niet zo dat als je soms een boer of scheet inhoudt je meteen last hiervan kunt krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je het te langinhoud je scheet krijg je een opeenhoping van gas, en kan je idd behoorlijk buikpijn krijgen...
boeren kun je ook zachtjes doen...behalve bij de chinees daar hebben ze graag dat je een boer laat, daar geef je mee aan dat het goed gesmaakt heeft..
bij deze dus...houd je" roepert en je poeperd "open dat is het gezondst...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neen juist wel! Je moet boeren of scheten laten. Het betekent dat je genoeg gegeten hebt. Maar probeer toch niet om de hele tijd boeren en scheten te laten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet gezond om het in te houden. Boeren kan je inderdaad ook zachtjes, maar scheetjes laten word al moeilijk. De zachte stinken meestal wel het meeste.
Misschien even naar de wc gaan ofzo.
En ja soms inhouden is niet zo erg, het komt er dan uiteindelijk toch wel uit. Op sommige momenten is het nou eenmaal niet echt gepast om een scheet te laten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Winderigheid of flatulentie wordt veroorzaakt door ingeslikte lucht en koolzuur, en een mengsel van gassen dat door bacteriën en gisten in de darmen van zoogdieren wordt gemaakt. Het gas wordt via de anus afgegeven aan de lucht. Dat maakt een karakteristiek geluid. Het gas heeft meestal een geur.

De productie van darmgas en bijbehorende winderigheid zijn een normale functie van het spijsverteringsysteem. Het ophouden van winden is niet direct schadelijk voor het lichaam, maar kan ongemak en krampen veroorzaken.

Boeren is het via de slokdarm en de mond laten ontsnappen van een hoeveelheid gasvormige maaginhoud. Meestal gaat het hierbij om kort daarvoor ingeslikte lucht die een tijdje in de maag heeft verbleven.

Normaal gesproken kun je beide zaken wel inhouden als dat gewenst is.
Er zijn genoeg momenten waar je het lekker kan laten gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is inderdaad ongezond om een boer of scheet te lang in te houden. Het is natuurlijk niet erg om even te wachten tot je naar de wc kan, maar te lang wel.
De lucht moet uit je lichaam. Waarom zou je anders moeten boeren. Daar is heus wel een reden voor!