hoe ontstaat hematoom?

ik heb het denk ik wel maar hoe komt het eigenlijk en wat zijn de oorzaken daarvan

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Door geweld ontstaat een hematoom, maar dat zou ook goed door mishandeling,of door vallen kunnen ontstaan. Het is een moeilijk woord voor bloeduitstorting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is heel goed uitgelegd en ik had geen beter uitleg gekregen

Andere antwoorden (2)

Een hematoom is een bloeduitstorting.
Een blauwe plek is ook een hematoom.

Onder de huid gaat er een (heel klein) adertje kapot omdat jij je bijvoorbeeld ergens tegen stoot.
Dat bloed dat dan vrij komt, kan nergens heen en blijft onder de huid zitten. Dat is wat je ziet.
Het duurt vaak lang voor het lichaam dit bloed weer opruimt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bloeduitstorting
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hematoom is een plaatselijke ophoping van gestold bloed in weefsel. Verreweg de meeste hematomen ontstaan in de huid maar kunnen in principe in alle organen van het lichaam optreden.

Hoe ontstaat het?
De meeste hematomen ontstaan na een "trauma".
Een te harde behandeling of vallen.

Bijvoorbeeld door het stoten van het hoofd, het slaan met een hamer op een vinger etc.
Bij botbreuken is er vrijwel altijd óók sprake van een bloeduitstorting in de huid.
Ook na operaties is er vaak sprake van een zekere mate van hematoom.

Hematomen van de huid verdwijnen vanzelf en behoeven daarom niet behandeld te worden.
Wanneer het trauma net is gebeurd kan door koeling van de huid (met koude compressen bijvoorbeeld) de zwelling worden beperkt.