Hoe moet je fluiten (met je mond)? Kan je dit leren of is het 'aanleg'?

Gisteren als een gek met mijn man zitten oefenen, maar hij fluit als een vogeltje en bij mij komt er geen geluid uit. Volgens hem blaas ik vooral. Hij kan echter niet uitleggen wat hij doet (met zijn lippen, hoe hij zijn tong houdt, etc). Iemand die me dit uit kan leggen zodat ik hem eens een fluitconcert kan geven? haha.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
59K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha! Ik weet dat ik het tot mijn 12e niet kon en toen hebben m'n opa en ik net zolang geoefend tot ik er geluid uit kreeg. Sinds die tijd fluit ik zeer regelmatig want het is echt geweldig leuk! Maar hoe ik het doe zou ik je niet uit kunnen leggen, sorry!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/vingers-fluiten.39023
Succes ermee vragertje, ik kan het ook nog niet maar handleidingen zijn er genoeg...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een grappige vraag, ik dacht dat iedereen het kon!
Ik kan heel gemakkelijk liedjes fluiten, maar verschillende tonen produceren is dus ook voor veel mensen niet eenvoudig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk als er een als er een 'kopje' is om een leuke/grappige vraag te beoordelen/markeren dat er veel vragen met een duimpje beoordeeld worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, veel oefenen, totdat je je man op een dag kan verrassen met een fluitconcert!
zondag
13 jaar geleden
Mijn broer heeft het nooit kunnen leren. Hij baalt er nog steeds van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
korstjes van het brood ook opeten werd mij vroeger verteld anders zou ik nooit kunnen fluiten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik kan het ook niet :-( .....maar ik kan wél op mn vingers fluiten :-))

Het beste antwoord

Om te leren fluiten, sta je voor een spiegel. Tijdens het kijken naar jezelf in de spiegel, zorg dat je met je lippen een kleine O vormt. Je moet een een klein gaatje maken waar de lucht doorheen kan gaan. Vervolgens uw tong aan de achterkant van je onderste tanden plaatsen. Hou dit aan en begin te blazen door middel van de cirkel die u hebt gemaakt met je mond. Herhaal deze stappen, het kan een tijdje duren voordat u in staat bent om een fluittoon te produceren. Niet verwachten dat het perfect zal zijn bij de eerste poging. Het zal waarschijnlijk oefening vragen om uw lippen en tong op de juiste manier te plaatsen. Ook de hoeveelheid lucht die je blaast is van belang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

ja, dat is inderdaad een kwestie van wat oefenen. tuit je lippen en blaas uit. een schone mond en wat vochtige lippen gaat het beste. heb je eenmaal een fluittoon dan kun je met je dong de toon wat variëren. succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een leuke vraag.
Ja dat kan je leren. Ikzelf heb het op 22 jarige leeftijd van mijn vriend geleerd. Het is echt een kwestie van net zo lang doorgaan tot het je lukt.
Lippen heel strak trekken en tong gespannen omkrullen en tegen je duim en wijsvinger duwen. (de manier waarop ik het best fluit) Je duwt met duim en vinger dan je omgekrulde tong naar beneden en dan probeer je de stand te vinden waarmee je een fluittoon hoort. Heb je die dan proberen door je hand te op en neer te bewegen die harde fluit te laten ontsnappen.
Ik heb er zo veel baat en plezier van gehad dit te kunnen. B.v. ik kon mijn vriend bereiken op grote afstand. Met roepen had dat nooit gelukt, mijn fluit herkent hij en reageert meten. Later met mijn kinderen, die herkenden mijn fluit ook en b.v. op het strand hun weer kunnen terugfluiten en te laten weten waar we zaten.
Ook nu gebruik ik het als ik het echt nodig hebt. Met concerten heb ik gemerkt dat het alleen werkt als ik echt in vervoering ben, anders lukt het gewoon niet.
Leuk dat je het wilt leren, nogmaals: het is te leren en je hebt er echt veel baat bij!
Succes!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zou het daaraan liggen dat ik ook niet mijn tong om kan rollen. Ik kan geen kommetje maken...
Ik maak met mijn lippen een kleine opening, en plaats mijn tongpunt achter de voortanden, en dan ontstaat er achter het fluitgaatje een soort klankkastje dat per toonhoogte verandert door aanspannen van de tong. Ik doe het al vanaf dat ik klein was en dacht dat iedereen het kon. Dat geldt natuurlijk voor alles wat je met de paplepel meekrijgt,dan lijkt het niet moeilijk.
Liedjes fluiten, is heel leuk.
Alleen als je moet lachen, dan lukt het absoluut niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met fluiten je tong tot een spleet vormen. Zo geleid je de lucht naar buiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je lippen tuiten en zoveel mogelijk oefenen mijn ouders beweerde vroeger dat als je de korsten van je boterhammen op zou eten dat je dan kan fluiten waar dat vandaan komt weet ik niet ik heb in ieder geval altijd mijn korsten opgegeten van me boterhammen en ik kan wel fluiten;) haha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik kon eerst ook niet fluiten, daarom heb ik eerst the birdcall/hand flute geleerd dat is iets heel anders als normaal fluiten maar ook leuk.

Toegevoegd na 1 minuut:
nu kan ik wel fluiten. Ik weet niet hoe ik het mezelf heb geleerd maar de birdcall vind ik nog steeds makkelijker
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals hierboven al gezegd: met uw tong een rondje vormen.
Over uw tong en andere dingen hoeft uw eigenlijk niet na te denken, hou ze zoals ze staan als uw uw mond tuit.

En vooral veel oefenen.
Op de fiets, in de auto etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De zijkanten van je tong moeten omhoog en het midden naar beneden zodat een scherpe V ontstaat, de punt van je tong moet onder je snijtanden tegen het tandvlees gedrukt, je lippen moeten zo ver mogelijk naar voren getuit alsof je een verticale opening wil maken (een klein gaatje maar) en dan zachtjes blazen alsof je een kaars uit wil blazen zonder dat het kaarsvet in het rond vliegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Das heel makkelijk. Kijk hier maar eens!: