hoe werkt paracetamol in het lichaam?(chemische reacties)

vanaf het moment wanneer je de paracetamol inslikt totdat het moment wanneer het begint te werken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (4)

voor zo ver ik weet, is alleen bekend en aangetoond dat het werkt, maar hoe precies is tot op heden onduidelijk..

Toegevoegd na 1 uur:
en een hypothese is maar een hypothese
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het werkingsmechanisme van paracetamol is nog steeds onduidelijk. Er zijn 2 hypotheses: (1) beïnvloeding van cyclooxygenases (COX, enzymen betrokken bij ontstekingsreacties) en (2) beïnvloeding van het serotonerge systeem; dat zijn zenuwbanen die onder andere een rol spelen bij de gewaarwording van pijn.[7]
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pijn wordt op 2 manieren waargenomen nl. op de plek waar het pijn doet en de plek in de hersenen waar de pijnprikkel ontvangen wordt.
De werking van de pijnstillers voor de plek waar het zeer doet bestaat erin dat de pijnprikkel onderdrukt wordt voordat deze naar de hersenen wordt doorgestuurd. Deze middelen blokkeren de productie van pijnhormonen die ons lichaam automatisch aanmaakt op de plek die wordt aangevallen. Deze pijnstillers zijn vrij verkrijgbaar in de winkel/ apotheek. De meest bekende zijn aspirine, naproxen, ibuprofen en paracetamol.
Paracetamol bevat een stof die ervoor zorgt dat de zenuwuiteinden minder gevoelig worden voor pijnprikkels.
Dit is een feite de werking en het is een relatief veilig product met weinig schadelijke bijwerkingen. Het gevaar schuilt er echter in dat de dosering weleens makkelijk overschreden wordt door de vrije verkrijgbaarheid. Bij vaakhoofdpijn wordt snel een paracetamolletje genomen en dit kan weer op de duur hoofdpijn veroorzaken. Dan wordt het een vicieuze cirkel, want geen een medicijn is goed om vaak te gebruiken. teveel en te lang innemen kan ook lever/ nierschade veroorzaken. het is dus zeer belangrijk de toegestane dosis niet te overschrijden en niet langdurig te slikken.
amc
13 jaar geleden
Paracetamol is een acetanilidederivaat met analgetische en antipyretische werking. Paracetamol heeft geen anti-inflammatoir effect. Het werkingsmechanisme is nog niet volledig opgehelderd.

Kinetische gegevens
Resorptie: oraal snel en vrijwel volledig (gemiddelde biologische beschikbaarheid is ca. 80%), rectaal langzamer. Tmax = ½–2 uur, tablet 'Zapp' 15–90 min. Vd = 1 l/kg. Plasma-eiwitbinding: te verwaarlozen bij therapeutische doses, bij hogere doses neemt deze toe. Metabolisering: in de lever, klein deel door CYP tot zeer reactieve metaboliet, die normaliter snel wordt geïnactiveerd door conjugatie met glutathion. (Overdosering kan de glutathionvoorraad uitputten en zo leiden tot acute leverbeschadiging). Eliminatie: met de urine, vnl. als glucuronide en sulfaatconjugaat, < 5% onveranderd; bij gestoorde nierfunctie cumulatie geconjugeerde metabolieten. T1/2 = 1–4 uur.