maakt het uit of je je wrat verbrandt met iets warms of ze gewoon wegbrandt met vloeibaar stikstof?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.6K

Antwoorden (2)

Ja, dat maakt uit. Ze branden het sowieso nooit weg met iets warms, althans niet met vuur, dan zou je huid helemaal niet meer herstellen. Ze doen dit electriciteit. Die zorgt voor een plaatselijke hitte waardoor het wratweefsel wegschroeit. De behandeling is heel effectief maar laat littekens achter.

Ik zou zelf de voorkeur zou geven aan bevriezen (met vloeibare stikstof). Dit kan goed in de huid doordringen, maar het bevriest de huid niet geheel (anders zou het ook niet meer herstellen als het te diep gaat). De wrat wordt omgeven door een blaar en die valt er op den duur af. Het laat geen littekens na.

De kleine huissetjes die je bij de apotheek kunt halen werken minder goed (en niet op basis van stikstof) dan bij een arts die met stikstof werkt.

In bijgaande bron staan alle voor- en nadelen van beide behandelmethoden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goede uitleg +1
Verbranding en bevriezing pakken fysiologisch gezien hetzelfde uit voor menselijk weefsel. Wratten kunnen worden bevroren met vloeibare stikstof of worden verbrand met laser. Niet behandelen is overigens ook nog niet zo'n slechte optie. Wratten verdwijnen namelijk vanzelf na verloop van tijd.

In alle gevallen van behandeling moet ervoor gezorgd worden dat de omringende huid niet door die behandeling aangetast wordt. Anders kan het middel erger zijn dan de kwaal.