Hoeveel persoonlijke ruimte heb jij nodig?

Wie dichterbij komt dan we gewend zijn maakt dat we ons erg ongemakkelijk kunnen voelen, zodat we achteruit stappen. Mensen hebben behoefte aan persoonlijke ruimte rond het eigen lichaam en behoefte aan een territorium. De persoonlijke ruimte of intieme zone vormt een soort luchtbel om ons heen, die we willen deze afschermen/bewaken.

De Amerikaan Hall heeft de interpersoonlijke ruimte in 4 zones verdeeld:

De intieme zone (0-45 cm)
De persoonlijke zone (45-120 cm
De sociale zone (120-360 cm)
De publieke zone (360-750 cm of meer)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

De afstand die we bewaren ten opzichte van de mensen waarmee we communiceren, zegt veel over de relatie die we met hen hebben en het contact dat we op dat moment met hen wensen. We passen voortdurend onze afstand tot anderen aan, afhankelijk van de situatie waarin we ons verkeren en de mate waarin we ons vertrouwd voelen. De afstand die we in acht nemen tijdens onze interacties heeft meerdere functies. Zo kan het iets zeggen over de mate van persoonlijkheid van de onderlinge relatie of het gespreksonderwerp. De tussenruimte maakt een gesprek afstandelijk, zakelijk of intiem.

De afstanden die mensen tot elkaar aanhouden zijn erg context- en cultuurgebonden. Culturen in zuid Amerika en rond de middelandse zee houden over het algemeen kleinere afstanden aan. Mensen uit Noord-Amerika of Noord-Europa stellen grotere afstanden op prijs. Dit lijdt dan nog wel eens tot vreemde situaties waarbij een gesprekspartner steeds dichterbij komt en de ander telkens een stapje achteruit doet om de afstand te vergoten.

De zones van Edward Hall verschillen feitelijk nogal per cultuur. Ze worden dan ook eerder bepaald door het contact wat plaatsvindt dan door de afstand uitgedrukt in cijfers. Edward Hall verdeelt de zones overigens nog een keer in tweeën, wat het geheel niet makkelijker maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@lichaamstaal "Dit lijdt dan nog wel eens tot vreemde situaties".. letterlijk lijden ja :) Maar je hebt helemaal gelijk, het verschilt enorm per cultuur. Toch is het erg interessant om ervoor jezelf eens bij stil te staan, je er bewust van te zijn wanneer je precies die stap terug doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet alleen tot vreemde situaties, zelfs tot grote problemen in onderling begrip tussen mensen uit verschillende culturen. Het is vermoedelijk zelfs één van de mede-oorzaken van vreemdelingenhaat ; 'ze' komen te dicht in jouw zone en komen daarmee intimiderend over.
+je.

Andere antwoorden (12)

Hangt er helemaal van af. Van mijn stemming, van de omgeving, van de persoon met wie ik contact heb.

Zelfs in dezelfde situatie heb ik soms behoefte aan heel veel ruimte, soms juist aan heel weinig.

Kan ik dus geen algemene uitspraak over doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik was taxichauffeur dan moet je het met zonder ruimte kunnen stellen... Iedereen moet zich dan in jouw aura, in jouw territorium mogen kunnen bevinden en niet alleen jij, maar iedereen... Dat is een kunst die niet iedereen kan en het wordt je niet verteld dat het een vereiste is als je voor taxichauffeur leert... Ik kan zonder territorium door het leven... Maar het is wel spannend en intiem... Maar dat intieme voel ik hier al op GV...

vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus jij bent onze taxichauffeur. Dan ga ik er van uit dat je weet waarheen de weg leidt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Rotaluclac lol @XiniX een taxi (auto) biedt inderdaad niet veel persoonlijke ruimte. En de hele dag stapt Jan en alleman in. Lijkt me inderdaad niet voor iedereen weggelegd als je luchtbel wat groter is.
Ik heb zoveel ruimte nodig, dat ik mezelf kan blijven, anders werkt het niet. Ik ken het wel iemand die te dicht in "jouw" ruimte komt, voelt niet prettig. Je laat een ander in de waarde , moeten zij ook doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut mee eens, ik kan persoonlijk zelfs voor een groot deel mijn concentratie verliezen wanneer de ruimte die ik nodig heb te klein wordt. Helaas voelt niet iedereen dat altijd aan. In het begin van het gesprek staan we halverwege in de gang en aan eind van het gesprek bij de deur omdat ik steeds een stapje terug doe ^^
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet nog groeien , dan gebeurt het niet meer.
En dat lukt nog wel, heeft alleen tijd nodig.
ik heb echt heel veel space nodig, niemand stapt in mijn virtuele bubbel. ik bewaar afstand op iedereen.
en het duurt echt heel lang voor je erin mag stappen.
als je niet iets te vaak foute keuzes heb gemaakt wat betreft mensen word die bubbel steeds groter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan moet je oppassen dat je jezelf niet benadeelt in je hang naar zelfbescherming.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
benadeelt --> tekortdoet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ach veel mensen om mij heen zijn heel knuffelig. ik ben daar eigelijk een beetje alleregies voor. ik benadeel mijzelf daar zeker niet mee. ik hebmezelf gewoon goed afgesloten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Af en toe mag het deurtje best even open er kunnen ook mooie dingen binnen komen.
In de genoemde afstanden kan ik me wel vinden.
Toch is er een bepaald slag volk dat dit niet schijnt te snappen en steevast met hun snufferd op je lip komen hangen. Ik haat dat soort mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Herkenbaar ja :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik ken er een paar. Gelukkig niet zo veel.
het is heel verschillend... over het algemeen laat ik anderen heel snel toe in mijn intieme zone... anderen laten mij ook snel toe om heel dicht bij hen te komen... dat komt goed uit in mijn werk in de gehandicapten zorg

maar als ik voel dat iemand op afstand moet blijven, ben ik daar echt heel streng in
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Deva interessant, want in de gehandicaptenzorg is deze afstand zeer moeilijk te bewaken, zo niet onmogelijk lijkt me.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
IK ben het helemaal eens met je antwoord, ik had het zelf geplaatst kunnen hebben (behalve dan qua werk)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fijn dat je zelf de juiste afstand zo goed kan inschatten en daar ook mee kan werken.
Het hangt er bij mij ook sterk vanaf wie er onder welk aspect in mijn buurt is; gelukkig staat er bij publiek 'of meer' want dat kan bij mij wel soms met een factor 10 of meer vermenigvuldigd worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel veel ruimte, het liefst altijd en overal. Ik wil mijn bubbel lekker ruim hebben, dan voel ik me op me gemak. Als mensen te dichtbij komen (onbekenden) dan voel ik me al gauw een beetje in het nauw gedreven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn maar erg weinig mensen die bij mij binnen één armlengte komen. Er zijn er erg veel die in die persoonlijke zone zitten. En daarna ben ik strikt zakelijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen mogen bij mij heel dichtbij komen, wat kan me gebeuren?
Als mensen daar behoefte aan hebben, dan moet dat kunnen. Ik laat ze ook bewust toe.
Toenadering tot zo dichtbij is nooit zonder reden.
Het kan een vorm van aandacht trekken zijn, of een vraag om hulp.
Het kan een vorm zijn van onzekerheid, van geborgenheid zoeken, van er bij willen horen.
Ik laat ze binnen mijn eigen energieveld, dat geeft ze vaak rust en een goed gevoel. Ze voelen zich geaccepteerd zoals ze zijn.
Ik denk dan vaak, kom maar binnen ruimte genoeg!
Als ze binnen mijn enegieveld zijn kan ik ze beter begrijpen en helpen met de reden waarom ze er zijn.
Ik kan ze energie geven indien nodig (helend)
Ik voel/weet vaak hun reden waarom.
Mijn persoonlijke ruimte heeft een deur die open kan.
Sleutel niet nodig een reden is voldoende.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mooi en bijzonder antwoord. Je bent denk ik een van de weinige mensen die persoonlijke ruimte niet nodig heeft om een afstand te bewaren, maar het juist andersom gebruikt. Erg interessant!
Bij mij kloppen ze aardig, en ik heb ze inderdaad ook echt nodig. Ik word helemaal iebelig als mensen te dicht bij komen - en dat geld sterker naarmate je ook contact met ze hebt . Iemand die tegen me aan geplakt zit in de bus is niet fijn, maar een verkoper op straat die helemaal in je intieme zone komt staan raakt bij mij ECHT een verkeerde snaar. En dat doen ze steeds vaker, vooral die goede-doelen-jongens hebben er een handje van. Je reinste intimidatie.

Ik heb wel eens gelezen dat mensen dan in je Aura zitten. Nu geloof ik niet in aura's en dat soort dingen, maar ik geloof wel degelijk dat je een energieveld om je heen hebt dat deel uitmaakt van je fysieke lichaam ; zoals je ook in het stikpikkedonker een hand of voorwerp vlak voor je kunt 'voelen' zonder het te zien. Niet instant, helaas, het moet er effe hangen, anders zou je in het donker nergens tegenop botsen.

En ik neem natuurlijk zelf ook een groot deel van mijn eigen persoonlijke zone in beslag ; dat kan natuurlijk ook de oorzaak zijn dat mensen te snel dichtbij komen :lol:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt er vanaf....soms heb ik behoefte aan contact in de intieme zone en soms wil ik me afzonderen in een oneindige zone. En alles daartussen komt ook voor.

Het is afhankelijk van mijn stemming en die wisselt nogal eens....