Is het waar als je collega ziek op het werk rondloopt, dat je dan bij hem/haar uit de buurt moet blijven omdat je dan aangestoken kan worden?

met ziek bedoel ik dus : grieperig (koorts) of een enorme verkoudheid. fabel of toch niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Verkoudheidsvirussen verspreiden zich allemaal hetzelfde nl. door direct contact. Als iemand in jouw richting niest of hoest, adem je het virus in. Het virus kan buiten het lichaam 3 uur in leven blijven op telefoons, kopjes en andere oppervlaktes die je aanraakt. Als je op deze manier het virus oploopt en met je 'besmette 'handen in je ogen of neus wrijft zonder je handen eeerst gewassen te hebben, heb je het virus uitgenodigd om een tochtje naar je slijmvliezen te maken, alwaar het zich ongebreideld gaat vermenigvuldigen. Een garantie om het te krijgen is wanneer je de collega een hand zou geven, dan wordt je regelrecht besmet want na elke keer niezen, neus snuiten enz. zal deze heus niet steeds naar de kraan lopen en met desinfecterende zeep gaan wassen. Je kunt uit de buurt blijven maar het virus zit dus 3 uur lang te leven op alles wat deze heeft aangeraakt.
De collega heeft inmiddels al zoveel virus verspreid dat het nu niet meer uitmaakt of hij thuis is of op het werk.
wanneer je een goede weerstand hebt, zal je lichaam het virus kunnen weerstaan. Anders krijg jij het ook.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

je zal niet direct ziek worden omdat er een incubatie tijd is van een week tot twee weken...
maar dan is er wel de kans dat je ook ziek word...
als je collega collegiaal is blijft deze thuis...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Griep en verkoudheid worden beide veroorzaakt door een virus. Dit virus kan worden overgedragen door bijvoorbeeld hoesten en is erg besmettelijk. Het is dus inderdaad verstandig om niet te dicht bij elkaar in de buurt te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak hebben ze het virus al bijzich voordat ze het krijgen. Dus dat is het leuke eraan. Eerst wordt alles besmet en dan wordt jezelf ziek. Vaak werkt de besmetting een zes a zeven dagen door dus ja je kan het wanneer het iemand is waar je niet vaak mee werkt wel krijgen. Als je er altijd er al mee zit dan heeft het geen nut.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op het moment dat jouw collega ziek wordt ben jij hoogstwaarschijnlijk al door hem of haar besmet. De meeste virussen en bacteriën moeten zich namelijk een aantal dagen vermenigvuldigen in een menselijk lichaam voordat het ziek wordt maar verspreiden zich in die incubatietijd wel.