Kan een identiek medicijn toch anders werken?

Het medicijn Nexium met de werkzame stof omeprazol schijnt het patent van verlopen te zijn. Nu worden er andere medicijnen voor uitgeschreven waarvan gezegd wordt dat ze identiek zijn en hetzelfde werken. Alleen mijn ervaring is dus dat dit niet het geval is, en mijn huisarts verklaart me voor gek. Iemand een idee?

Toegevoegd na 4 minuten:
Iets anders krijg ik niet, tenzij ik het zelf wil betalen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Steenuiltje
13 jaar geleden
Wie schrijft jou Nexium voor? Je huisarts, je internist of je gastro-enteroloog?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn huisarts en mijn internist. Maar mijn huisarts schreef het als eerste voor zeg maar.
In dit geval van mijn internist een herhaling gehad, van mijn vaste apotheek de esomeprazol gehad (ipv de nexium) en erachter gekomen dat die esomeprazol voor geen meter werkt.

Het beste antwoord

Verschillende merken met dezelfde werkzame stof kunnen toch van samenstelling verschillen door de hulpstoffen die gebruikt worden om het medicijn te produceren. Hierdoor kan de werking iets verschillen en de bijwerkingen kunnen anders zijn.
Ik heb dat met een bepaald medicijn. Mijn arts zet op het recept dat ik het geregistreerde officiële merk moet hebben, dan mag de apotheek me niet de goedkopere versie geven en krijg ik het toch vergoed. Ze zet hiervoor de merknaam met een r met een rondje eromheen op het recept.
De discussie over of medicijnen van verschillende fabrikanten een andere werking hebben is al jaren gaande. Apotheken geven tegenwoordig liever de goedkopere versie of de versie waarop zij meer provisie krijgen. Wil je dit niet, dan moet je arts het recept dus aanpassen. Als je arts het flauwekul vindt, moet je aandringen of ga eens langs een andere arts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

je hebt wel gelijk,sommige medicijnen moeten dezelfde werking hebben , maar hebben een andere samenstelling..
dus vraag je huisarts het middel waar je het beste baad bij had...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De werkzame stof is het zelfde, maar de draagstoffen kunnen anders zijn. En het kan zijn dat dat bij jou een ander effect geeft. Als je dat aannemelijk kunt maken (door je huisarts uit te leggen wat jij ervaart) kan de huisarts alsnog het merkmedicijn voorschrijven en krijg je het vergoed. Maar dan moet je hem wel zien te overtuigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Correct. De werking van de werkzame stof (in dit geval omeprazol) is precies hetzelfde. Maar de hulpstoffen hebben ook een werking, en als die veranderen, heb je een ander totaalbeeld. Wat echter beslist niet moet worden vergeten, is dat het placebo-effect (beter: het nocebo-effect) ook een enorme rol speelt. Vaak blijkt alleen al het idéé dat je verplicht moet overstappen op iets anders dan je vertrouwde, werkende medicijn, een negatief effect te hebben.
Vervangende medicijnen hebben bevatten dezelfde werkzame stoffen, maar op de hulpmiddelen en toevoegingen kan men negatief reageren.
Dus het zit niet ,,tussen uw oren,, maar u reageert anders op het nieuwe medicijn.