Als je genezen bent van bekkeninstabiliteit en je wordt weer zwanger, komt het dan weer terug en in welke mate?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het grote voordeel van genezing is, dat je inmiddels redelijk in de gaten hebt hoe de klachten zijn gekomen en ook hoe de klachten weer weg kunnen gaan. Maar ook wat je moet doen om de klachten weg te kunnen houden. Je bent als het ware een kleine expert geworden op dit vlak.

Mocht je weer zwanger raken en opnieuw last krijgen van deze kwalen, dan heb je nu een heel stuk meer gereedschap in huis om het in bedwang te kunnen houden. Mocht dat evengoed nog niet lukken, dan zou je een stapje dieper moeten gaan waarom je de kwaal krijgt. Het kan natuurlijk ook emotionele oorzaken hebben, of oorzaken vanuit het verleden. Eigenlijk is het altijd wel goed dat je het krijgt, want het geeft je opnieuw de mogelijkheid om jezelf nog meer te kunnen genezen. Om nog meer dichter bij jezelf te kunnen zijn. Wees daarom niet bang dat het mogelijk zou kunnen terugkomen. Het zal hoe dan ook goed zijn voor je. Misschien niet altijd even gemakkelijk en komt het niet altijd gelegen. Op de lange termijn zal je er ongetwijfeld profijt van hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat kan zeker terugkomen en vaak ook heftiger. Maar dat hoeft niet persé.

Om het te voorkomen weet ik dat zwangerschapsyoga echt goed helpt. Ook na de bevalling werken de oefeningen erg goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is niet te voorspellen. Bekkeninstabiliteit komt door verweking van de verbinding tussen je bekken. Is het een zwakke plek, kan het zeker opnieuw terugkomen. Is het goed hersteld, en heeft zich evt wat littekenweefsel gevormd, heb je kans dat het niet of minder heftig terugkomt. Een röntgenfoto kan eventueel hier wat over duidelijk maken, maar voorkomen is beter dan genezen.
Zorg dat je conditie goed is en met name je spieren sterk zijn om alles goed te ondersteunen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben geen deskundige, maar ik weet van een kennisje, dat ze bij de eerste zwangerschap in een rolstoel moest, tot ver erna. Bij de 2e zwangerschap was het een 2-ling, en nauwelijks problemen gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
vergelijkbaar verhaal ken ik ook, na de 2de zwangerschap was alles "beter op zijn plek" geschoten