Heeft alcohol invloed op de reactiesnelheid?
Ja, alcoholconsumptie heeft onder andere invloed op de reactiesnelheid. In het algemeen vertraagt alcohol de reactiesnelheid. De mate waarin verschilt echter sterk per individu en is o.a. afhankelijk van de hoeveelheid alcohol die is geconsumeerd en de snelheid waarmee de alcohol is geconsumeerd.

Alcohol heeft inderdaad invloed op het evenwichtsorgaan en de fijne motoriek. Dit kan diverse redenen hebben:

■Het evenwichtsorgaan kan door te veel alcohol overprikkeld raken, wat kan leiden tot duizeligheid en evenwichtsverlies. Dit is van voorbijgaande aard. Zodra de alcohol is uitgewerkt is er niets meer aan de hand.
■Alcohol verhoogt de bloeddruk. Hierdoor kunnen evenwichtsstoornissen ontstaan. Mocht u al een iets verhoogde bloeddruk hebben kunt u eerder door alcoholgebruik evenwichtsstoornissen krijgen.
■Verder is bekend dat de interactie van alcohol en bepaalde medicijnen lichamelijke klachten tot gevolg kan hebben. Uit uw vraag kunnen wij niet afleiden of er sprake is van medicijngebruik, maar mocht dit het geval zijn dan willen wij u adviseren om navraag te doen bij uw huisarts of apotheek.
■Ook zou er sprake kunnen zijn van oververmoeidheid of lichamelijke uitputting. Bij geestelijke en of lichamelijke overbelasting kan een feestje met veel alcohol net teveel gevraagd zijn.
■Bij overmatig alcoholgebruik (vaak bij alcoholisten) kunnen de zenuwen in de benen en armen door alcohol zijn beschadigd. Dan is sprake van polyneuropathie. Mensen klagen dan over een pijnlijk gevoel in de kuiten en onder de voetzolen. Later ontstaan er duidelijke gevoelstoornissen, beginnend in de tenen en vingers. Meestal zijn dit dode gevoelens, tintelingen, pijn of een brandend gevoel. Ook ontstaat krachtsverlies.

HdW
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
„De alcohol in twee blikjes bier van 355 cc die binnen een uur genuttigd worden, kan de reactie van een bestuurder met twee vijfde van een seconde vertragen — waardoor een auto met een snelheid van 90 kilometer per uur
10 meter doorrijdt — wellicht het verschil tussen bijna en echt een aanrijding.”