-paracetamol
-Ibuprofen

Zorgen dat je niet is lachwekkende situaties verzeild raakt.
zorgen dat je niet hoeft te hoesten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas weinig,
slechts pijnstillers.

Denk er daarbij aan dat er een maximum dag dosis is voor pijnstillers per soort en dat je daarmee mogelijk niet uitkomt als je maar 1 soort pijnstiller hebt.
Vraag je dokter om een recept (ibuprofen) en wissel die af met paracetamol zodat je bij beide pijnstillers onder de maximum dagdosis blijft.
Ibuprofen is een zwaarder middel dan paracetamol en mi. geschikter om bij te kunnen inslapen.

Zelf heb ik ca 2 weken deze pijnstillers gebruikt bij een paar gekneusde ribben, vooral om te kunnen slapen, wan t je kunt er flink last van hebben.

Gaat verder over in de loop van de tijd, aanrakingspijn (als er iemand stoot tegen die ribben of op drukt, kan lang aanhouden. De pijn die je vlak na de kneuzing constant hebt is gelukkig veel sneller dragelijk en/of over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geduld hebben.
Ik hoorde pas dat een dokter had gezegd dat het een stuk scheelde als je niet zou ademen ;-) (fijn zo'n dokter)
Wat ik je kan aanraden is om arnica te slikken, daar zijn goede resultaten mee gehaald als het gaat om wonden en kneuzingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegen de pijn kan je helaas niks doen behalve voorzichtig zijn, veel rusten en je lichaam ontzien!

Pijnstillers kan je innemen maar die zullen alleen de pijnbeleving verzachten, is ok voor een keer maar om nou de komende 2 maanden (zo lang kan het duren) op pijnstillers te leven lijkt me ook geen optie!!! Daarnaast ebt de pijn weg of je tolerantie word groter ik heb er meestal na de eerste 10 dagen niet meer veel last van, soms een pijnscheut bij onverwachtse beweging

Enig tip die ik nog wel kan geven is verander je houding niet.. Spierpijn is wel het laatst wat je kan gebruiken!

Sterkte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De pijn van gekneusde ribben is vervelend en vooral als je moet hoesten of lachen, maar om voor elk wissewasje een pijnstiller te nemen lijkt me onnodig en slecht en pas echt vervelend als iets echt erg veel pijn doet.
Probeer plotseling bewegingen te vermijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pijnstillers. Even uitproberen welke het beste helpen bij jou. En voor de rest geduld uitoefenen. Ik heb het twee keer gehad en het is inderdaad niet leuk (eufemistisch gezegd). Maar de wetenschap dat het niet ernstig is en dat het met de tijd gewoon overgaat, helpt wel om het dragelijker te maken. Je hoeft je immers geen zorgen te maken. En o ja, ondanks dat het pijn doet, goed ademen. Met enige regelmaat zelfs heel diep ademhalen, door de pijn heen. Dan hou je je longen schoon. Maar dat zal de dokter je wel verteld hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeeeeeeeeeel veel rusten op bed. [twee weken heb ik op bed gelegen] Laag proberen adem te halen ondanks dat het toch pijn kan doen.

Met naar de toilet gaan, alleen doen als je echt moet poepen, anders zet je druk en dat doet ook weer pijn.

En niet meteen weer intensief gaan sporten na de tijd, maar de tijd nemen voor herstel. Ik doe aan windsurfen en heb 2 ribben gekneusd, maar meteen weer doorgegaan. Het heeft een ander half jaar geduurd voordat ik er ECHT GEEN last meer van had. Kleine bewegingen kunnen toch nog een boel forceren.

Ook met krachttraining voel ik nu soms nog mijn rib: en het is nu bijna twee jaar geleden!!! Dus echt, neem je tijd.

Toegevoegd na 1 minuut:
Edit: ik heb geen pijnstillers gebruikt. Misschien kan dit wel helpen, maar het is wel een eng idee dat je dan weer 'meer kunt' en de boel toch weer forceert....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Op bed of op bank liggen? Je word zo stijf als een plank. Blijven bewegen is beter. Ik slik 8 paracetamollen per dag. Voor de nacht om lekker door te slapen tramadol. 100 mg. Ik werk gewoon door. Ik doe wat ik kan. Zwaar tillen laat ik mijn collega's doen.
Goede vraag, dus een plus van mij. En dan nu je vraag:

Toen ik zelf met twee gekneusde ribben zat worstelde ik ook met dit probleem.

Allereerst nam ik gedurende de dag twee stuks paracetamol per keer, waarbij ik de maximaal toegestane hoeveelheid per dag (Ik meen zes stuks) niet overschreed.

Daarna zocht ik naar de houding waarin ik het minste last van de pijn kreeg.

Ik ademde zo rustig mogelijk en vermeed onverwachte bewegingen.

Maar..ondanks dat het veel pijn deed, kon ik toch niet nalaten van tijd tot tijd even lekker te lachen.

Overigens hoorde ik pas veel later dat door lachen het lichaam endorfine aanmaakt..hetgeen een een soort natuurlijke pijnstiller is.

Hou je taai en lach dus maar veel..en bedenkt daarbij dat je daardoor veel minder pijn moet doorstaan. Sterkte!!

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In beweging blijven, hoewel zonder te forceren. Dat klinkt misschien even idioot als tegenstrijdig maar het is echt het beste middel om zo snel mogelijk van je klachten bevrijd te zijn. Als pijnstillers beter korte tijd een NSAID als ibuprofen, diclofenac of naproxen gebruiken dan langdurig paracetamol. Kijk wel uit voor je maag. Paracetamol met codeïne kan ook maar eveneens voor kortere tijd. En, zoals genoemd, smeren met arnicazalf is misschien nog wel het beste middel, al is de wetenschappelijke onderbouwing misschien niet waterdicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij hielp het door zittend (met veel kussens in de rug) te slapen