ik heb jodiumtherapie gehad voor mijn schildklier,en mocht niet te lang naast iemand zitten wat gebeurd er als dit wel is gebeurd

dit waren radioactieve capsules

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Na de behandeling met radioactief jodium, moet je bepaalde leefregels in acht nemen, zoals afstand houden van andere mensen (minimaal twee meter). Omdat je zelf straling afgeeft, kan dat schadelijk zijn voor anderen. Dit kan op lange termijn bijvoorbeeld kanker veroorzaken. Maar de kans hierop is niet erg groot, want de straling is laag en neemt ok snel af. Bovendien wordt gezegd dat eventuele gevolgen pas na 40 jaar optreden.
bamibal
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die 40 jaar heeft betrekking op stofdeeltjes in je longen (asbest) . Niet op gevolgen van eenmalige bestraling of bestralings behandeling.
Radioactieve jodium wordt gebruikt bij schildklierkanker (en ook indien uitgezaaid naar lymfe klieren),en ook bij een te snel werkende schildklier.

De halverings termijn van jodium is 8 dagen. Na 80 dagen is derhalve de straling nog maar voor 1 promille aanwezig (2¹°).
Iedereen die in je buurt komt wordt dan ook bestraald, hoewel minimaal gezien de doordringingsdiepte van deze soort straling. Zou het meer dan minimaal zijn dan zou je zelf "lichtgevend" worden van de dosis en stralingsziekte krijgen.

Echter...de nederlandse regelgeving eist dat mensen tegen onnodige straling dienen te worden beschermd. Per slot gaat het niet alleen om dat beetje straling van jou, maar ook om de straling van alle andere bronnen erbij opgeteld. Daarom deze afstandseis.

ps. Bij kankerbestrijding is de dosis vermoedelijk veel hoger en wordt je 5 dagen tot een week alleen op een kamer gelegdvanwege de straling. Bezoek de eerste 2 dagen liever niet. (ervaring bij een kennis met lymfe kanker)