Wat kan ik terug doen voor iemand die mij vaak helpt?

Er is iemand die mij vaak helpt en bij mij ik altijd mijn verhaal terecht kan. Ik voel me soms een beetje schuldig dat ik eigenlijk niks terug kan doen. Omdat het vanuit zijn werk niet professioneel zou zijn, kan ik niet wat met hem gaan afspreken of diegene op de koffie vragen.

Toegevoegd na 37 minuten:
Ik wil liever niet iets van een cadeatje geven, want ik weet van mezelf dat ik dan straks elke week met een cadeautje aankom.

Toegevoegd na 37 minuten:
Ik wil liever niet iets van een cadeautje geven, want ik weet van mezelf dat ik dan straks elke week met een cadeautje aankom.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom?????????
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe bedoel je waarom? Waarom ik iets terug wil doen of waarom ik niet iets in de vorm van een kado wil geven?
Rieneke1
13 jaar geleden
begrijp ik goed dat het hier om een professionele hulpverlener gaat die "gewoon" z'n werk doet olifantje?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ik heb het niet over een psycholoog.

Antwoorden (24)

Koop een mooie muziek dvd, van welk hij/ zij houdt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon een leuk, attent briefje is ook al top!

Maar je schuldig voelen is niet zo'n goed uitgangspunt, hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zo hem/haar een bloemetje met een kaartje bedankt bijvoorbeeld erin kunnen geven. En dan erbij schrijven op het kaartje of zeggen waarvoor je diegene bedankt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe iets terug voor hem als hij/zij jou hulp nodig heeft ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik heb gelezen uit je andere vragen heb je het niet makkelijk momenteel Olifantje!
Je ook nog schuldig voelen lijkt me nog meer van het teveel. Niet doen!
Er zijn ook mensen, die het gewoon fijn vinden naar je te luisteren.
En je kunt altijd iets terug doen; iets leuks kleins kopen, of gewoon zeggen, dat je zijn/haar hulp heel fijn vindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schuldig voelen moet je zeker niet doen. Diegene die naar je luistert doet dat dan ook van harte, anders zou diegene wel een excuus bedenken.
Koop een mooie bos bloemen met een kaartje en schrijf daarop "zomaar".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben zelf ook een helper, ik vind dat leuk! en ik verwacht helemaal niets terug eigenlijk. geloof me, een mens gelukkiger maken, helpen met problemen is al een kadootje op zich! voel je dus niet schuldig. dan heb je er een probleem bij!

ik denk als je toch iets wilt doen, geef hem dan een kadootje in de vorm van woorden, bijvoorbeeld: "ik wil je bedanken voor al je goede hulp, ik heb er zo ontzettend veel aan, je helpt me echt en door jouw hulp voel ik me beter/sterker/gelukkiger!"

bij mij (maar dat is natuurlijk persoonlijk) is dat het mooiste kado wat ik kan krijgen voor het geven van hulp. het blijft beter in mijn herinnering dan een materieel kado.

als je het moeilijk vindt om dat te zeggen, dat kan, dan zou je natuurlijk een kadootje kunnen kopen, iets kleins, flesje wijn, of mooi boek, en daar een briefje bij doen met wat mooie bedankwoordjes.

wat ik erg leuk vindt aan jou, is dat je problemen hebt, hulp krijgt en dat erg waardeert!! je vindt het niet vanzelfsprekend en bent er erg dankbaar voor, voor die hulp. dat maakt je een mooi mens.

schuldgevoel is een negatief gevoel. wij mensen voelen ons veel te vaak schuldig. zonde, want dat maakt je niet gelukkiger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik help vaak mensen die dat nodig hebben dit komt omdat ik naast mijn werk wat tijd over heb. Ik heb eigenlijk meer tijd en minder werk (lees minder inkomsten) en daardoor wordt ik ook vaker gevraagd voor hulp. Ik heb er nooit iets voor gevraagd, op de een of andere manier lukt dat niet omdat het bekenden en vrienden zijn; ik weet eigenlijk niet waarom ik niets kan vragen.
Maar ik zou het eigenlijk wel mooi vinden als mensen spontaan een geldbedrag gaven. Om een voorbeeld te noemen ik heb weleens iemand meegenomen naar een cursus met de auto. Ze wilde wel een cadeautje voor me kopen . Toen ik zei dat ik eerlijk gezegd meer aan het geld voor dat cadeautje had om de benzine en vaste lasten de auto te bekostigen was het antwoord; ''ja, maar je rijd er toch al voor jezelf naartoe.''
Ander voorbeeld; een familielid dat me voor de uitstapjes met haar kinderen nooit geld meegeeft voor een ijsje onderweg ofzo ( betaal ik dan zelf, probeer de kinderen uit te leggen dat ze dan niet het allerduurste kunnen kiezen)) en dat alleen omdat ik niet op een loonlijstje sta qua kinderopvang. Het is niet officieel dan telt het ook niet.
Het is een misvatting dat mensen die voor niets helpen geen geld zouden kunnen gebruiken. Tenzij het een heel erg rijke helper is zou ik gewoon spontaan twintig euro in een envelop doen en het haar ook zo geven. Dat je kunt geven is net zo belangrijk als dat je kunt ontvangen, ik hoop dat je het na deze voorbeelden ook een beetje begrijpt en niet verkeerd opvat; het zal jou ook een fijn gevoel geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ui eten mee gaan
Of eten bereiden.
Middagje/andje uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon echt een keer echt bedanken niet aan het eind van je gesprek maar aan het begin!!!

En een kado hoeft niet, maar als je iets wil geven brand dan een CD met muziek waarbij jij je goed voelt 'ost niks en zegt heel veel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als iemand je op professionele basis helpt, dan wordt hij ervoor betaald.
Wat je dan zou kunnen doen is gewoon tegen hem zeggen wat je hier zegt: ik ben heel blij met je hulp en ik zou graag iets terugdoen, maar dat kan niet echt, dus zeg ik nog maar een keer dat ik blij ben met je hulp.
Geloof me, dat komt echt wel over en iemand zal daar blij mee zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pay it forward ;-)

Oftewel: Doe iets goeds voor iemand anders. Als je je daar beter bij voelt, zou je het zelfs nog aan hem kunnen vertellen - maar het hoeft niet, het gaat erom dat je wat je gekregen hebt weer (op een andere manier) aan iemand doorgeeft.
13 jaar geleden
De persoon die jou helpt doet in principe gewoon zijn werk en verwacht echt geen cadeautjes van jou. De meeste hulpverleners zijn daarbij ook gebonden aan "grenzen" aan wat ze wel en niet kunnen doen mbt het aannemen van cadeautjes. Het is nl. niet de bedoeling dat je je als professional je teveel verbindt met een client. De relatie moet professioneel blijven. De grens is echter lastig aan te geven, maar van bijv. samen uit eten gaan kan geen sprake zijn.

Wat je zou kunnen doen is bijv. iets kleins aanbieden als dank. Een doosje chocolade (Merci? (-;) of snoepjes of iets anders kleins. Je moet je psycholoog ook niet in verlegenheid brengen door iets "groots" of, voor hem, ongepasts te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap dat er soms nog steeds een gedachten heerst van voor wat, hoort wat. En voor niets gaat alleen de zon op. We willen niet in de schuld komen te staan...

Maar deze termen zijn vaak al achterhaald. Meer en meer kunnen we anderen helpen zonder voorwaarde en puur omdat we de neiging hebben om te helpen. Vanuit de liefde kunnen handelen.

De ander hoeft niets, en moet zeker niets. Het is voor de helpers als voldoende als we groei zien en die persoon al leert om op zichzelf te gaan staan. En zijn eigen weg kan vinden in het leven. Dat is waarom men helpt.

Wil je 'toch' iets doen, toon je dankbaarheid door het uit te spreken. Toon je liefde door die uit te stralen. Daar is nooit een tekort van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een roos met een mooi verhaaltje er aan vast :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik werk in de thuiszorg en mensen helpen en gelukkig maken behoord tot mijn job.

Bedanken en dankbaarheid tonen is altijd fijn maar mensen die mensen willen helpen doen dat niet om iets terug te ontvangen maar om zichzelf van binnen rijker te maken.
Dat heeft je een goed gevoel.
Je kunt als dankbaarheid iets orgineel maken ,speciaal voor hem of haar een lekkere taart bakken,iets knutselen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Of iets breien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elke dag een kopje koffie brengen kan toch wel?
Dat is heel attent, niet onbeleefd of onproffesioneel.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel simpel:
Zeg weet dat ik er ook altijd voor jou zal staan dus als je me nodig hebt weet je me te vinden..

Wees het zelfde als hem en bied jouw hulp aan hem aan hij zal het apprecieer...

Je moet niet iets fysiek geven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als dat zijn werk is hoef je niets terug te doen. je kunt soms iets meenemen, iets gewoons, maar niet te vaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat als je deze hulpverlener laat weten dat je erg veel aan zijn hulp hebt, je hem het grootste cadeau geeft wat binnen deze grenzen ligt.
Er is niets mooier dan iemand tegen komen die dat tegen je kan zeggen.

Het zal zijn dag maken want je ervaart het ook echt zo dat je zonder zijn hulp niet die persoon zou zijn die je nu wel kunt zijn.

Je zegt het hier al, dus zeg het tegen hem.
het is best wel begrijpelijk dat je je schuldig voelt, dat hebben de meeste mensen die liever anderen helpen.
Leer hier mee omgaan door je waardering uit te spreken, je zult zien, het werkt!

succes!
Laura
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou je hebt mensen die andere helpen, en iets terug verwachten...

En je hebt mensen die graag andere mensen helpen, omdat ze zich daar zelf ook beter bij voelen.

Geloof mij maar! Als die persoon jou helpt met zijn/haar hart dan is een 'dankjewel' of 'het betekend echt veel voor me dat je er altijd voor me bent' allang genoeg!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hetzelfde wat diegene voor jou doet..

Hem ook vaak helpen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar ik iemand help doe ik dat omdat ik dat wil. Niet om bedankjes of cadeautjes te krijgen....sterker nog, ik wil zelfs geen cadeautjes daarvoor krijgen. Ik leef nu eenmaal van mijn (professionele) werk.

Wel zou ik graag zien dat iemand die geholpen wordt, zomaar voor niets dus, zelf deze behulpzaamheid ook gaat tonen naar andere mensen dus. Een groter bedankje dan dat bestaat er niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de ander laat weten dat je het bijzonder waardeert dat die persoon er voor je is. En dat je er ook graag voor de ander wilt zijn als die het nodig heeft. Dat is al een heel mooi kado.

Fijn voor je, zo iemand!