Wat wordt bedoeld met 'hospitaliseren', zonder dat er sprake is van een ziekenhuisopname.

In dit geval is er een chronische zieke (MS), die bang is dingen te doen die eigenlijk te hoog gegrepen zijn. Die persoon kreeg te horen dat ze hospitaliseert. Wat bedoelt de persoon die dat zegt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Hospitaliseren is uit te leggen als het vasthouden aan de afhankelijke rol van patiënt/hulpbehoevende.
Vaak onbewust saboteert zo iemand elke poging vanuit de buitenwereld , om de persoon te stimuleren tot actiever, gezonder, zelfstandiger, zelfbewuster, verantwoordelijker en noem maar op gedrag. Men ervaart de status quo kennelijk als plezierig, veilig, weldadig. Misschien is er bewust of onbewust angst een uitkering, zorgzame aandacht of voorzieningen kwijt te raken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hospitaliseren is zo’n typisch woord uit de gezondheidszorg. Volgens de Van Dale is hospitaliseren het zo gewend raken aan de verzorging in een ziekenhuis of inrichting dat men zich daarbuiten moeilijk kan handhaven. In de praktijk betekent het dat je zo opgaat in het dagritme op een verpleegafdeling dat je vergeet om er zelf over na te denken. Professionals kijken naar hospitaliseren als hoe langer een patiënt opgenomen is hoe groter de kans is dat hij of zij hospitaliseert.

Dit kan natuurlijk ook in een thuissituatie ontstaan, als er dagelijks dezelfde zorg wordt gegeven...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hospitaliseren is (zo heb ik het altijd begrepen) ook dat je wereldje zo klein wordt. Je ligt een lange tijd in het ziekenhuis en na verloop van tijd ken je alle zusters en broeders plus hun omstandigheden, je kent de andere patienten, de dokters, etcetera. En je kunt alleen nog daarover praten. Het ziekenhuis is je wereld geworden. Wat daarbuiten is, is voor je verdwenen.
Als zo iemand thuis komt, praat hij of zij ook alleen over het ziekenhuis. Andere dingen liggen ver buiten de interesse.
Doorgaans trekt dat na verloop van tijd wel weer recht natuurlijk. Maar bij een chronisch zieke kan dit ook chronisch worden, lijkt me. Als je bijna niet uit huis komt, vervalt je interesse voor de buitenwereld ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bang is om dingen te doen die te hoog gegrepen zijn? In dit geval zou hospitaliseren betekenen dat ze zich "erbij neerlegt", in de patientenrol gaat zitten en zich afhankelijk op gaat stellen en niets meer probeert.