hoe kun je zien dat beginnen met reanimeren geen zin meer heeft?

als je net een slachtoffer gevonden hebt, altijd beginnen ook al weet je niet hoelang hij/zij al ligt??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.7K

Het beste antwoord

Richtlijn "starten van de reanimatie"

Een reanimatiepoging wordt altijd ondernomen, behalve;

- als het leven van de hulpverlener in gevaar is of komt;
- als overduidelijk is dat een dergelijke poging geen zin heeft (bijvoorbeeld lijkstijfheid, onthoofding, ernstige verbranding (verkoling));
- als vóór aanvang duidelijk is dat de patiënt een rechtsgeldige nietreanimatieverklaring heeft.

Toegevoegd na 8 minuten:
Deze richtlijnen zijn voor de leekhulpverlener voor de professionele hulpverlener gelden andere richtlijnen.

Toegevoegd na 12 minuten:
Een professionele hulpverlener is medisch geschoold en heeft een opleiding gevolgd voor uitgebreide reanimatiehandelingen.

Een beroepsmatig ingezette hulpverlener (bv. een politieagent of een brandweerman) wordt als leekhulpverlener
beschouwd.

Een ambulanceverpleegkundige is een professionele hulpverlener.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Zolang jij niet in staat bent om zelf te bepalen of iemand is overleden (en dat kan alleen een arts) moet je gewoon beginnen met reanimeren. Zeker met temperaturen zoals die er nu zijn. Een lichaam kan in diepe rust een hele lage hartslag hebben en als een lichaam ook nog eens onderkoeld is kan hij ook koud aanvoelen. Gewoon beginnen dus en natuurlijk 112 bellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het hoofd 30 cm. van de romp verwijderd is. Of als je in de zomer iemand uit de sloot haalt met schaatsen aan.
Bij geen ademhaling altijd reanimeren! Daar bij is het pompen belangrijker dan het beademen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je niet reanimeert, heeft het slachtoffer verminderd kans om te overleven. Dus tenzij je heel duidelijk is dat "het niks gaat worden", of je je leven lang een schuldgevoel wilt meetorsen altijd reanimeren.
Let op! iemand die nog ademt heeft nog hartslag, zelfs als die heel oppervlakkig zal zijn.
Hartmassage heeft trouwens niet als enige doel de hartslag terug te laten komen. Het is ook bedoeld om de circulatie op gang te houden. Geef dus niet op omdat je denkt dat het zinloos is. Zolang de circulatie op gang blijft is de kans op blijvende schade een stuk kleiner.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
reanimeren heeft zin als een lichaam er kort ligt, hoelanger je wacht hoe minder kans t slachtoffer heeft..
een lichaam wat stijf is en erg koud aanvoelt ligt er al te lang...
daarom is het heel belangrijk dat mensen , al is t maar een korte cursus volgen, leren hoe ze moeten reanimeren, het kan van levensbelang zijn..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Wat bedoel je met "er kort ligt"? In deze kou kan iemand een half uur ergens liggen, en nog te reanimeren zijn. Als iemand om welke reden dan ook het bewustzijn verliest en bewegingsloos ligt, maar goed aangekleed is, kan die persoon zelfs twee uur gewoon liggen en doorleven, met hartslag en ademhaling. Pas daarna begint de onderkoeling en het levensgevaar. Dus ook iemand die al meer dan twee uur ergens ligt, kan in zo'n geval nog prima gereanimeerd worden. Trouwens, als jij ergens wandelt en je ziet iemand liggen - hoe weet je dan hoe lang die persoon er al ligt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat zie je al zo aan de huidskleur...
Cryofiel
13 jaar geleden
Hoe dan? Iemand die helemaal grauwwit is geworden - die kan al uren dood zijn en dus geen enkele kans meer maken, maar die kan ook slechts onderkoeld zijn en een prima kans hebben.
Leg een aantal personen op een rij. De een slaapt, de volgende is flauwgevallen, weer een andere is bewusteloos, de volgende houdt zich slapend en er is er een dood. Die laatste pik je er zo uit, je voelt het, en die moet je reanimeren.

Reanimeren heeft geen zin als het hoofd van de romp is gescheiden of het lichaam in dusdanige staat van ontbinding verkeert dat het voor iedereen duidelijk is dat de betrokkene is overleden. Daarbuiten heeft reanimeren in 99,99% van de gevallen geen enkele zin als je iemand dood aantreft. Alleen, je weet niet hoe lang iemand er al ligt. Zie je iemand neergaan dan heeft het meer zin.

De kans op een geslaagde reanimatie is groter als je tevens een AED gebruikt en/of snel ambulancepersoneel laat inschakelen dat kan defibrilleren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is moeilijk, zoals anderen al zeggen kun je aan temperatuur of kleur niet zoveel aflezen.
Reanimeren heeft echter bijna altijd wel zin. Is het niet voor het slachtoffer (die toch al niet zoveel kans meer heeft) dan wel voor jou als hulpverlener. Als je hebt gedaan wat je kon, misschien zelfs tegen beter weten in, kom je er zelf beter uit. Hoef je je niet af te vragen of je misschien, heel misschien tóch...
Vergis je niet, dit zijn heftige dingen, iemand vinden en reanimeren gaat je niet in de koude kleren zitten. Als je je uiterste best hebt gedaan, is dat voor je eigen gemoedsrust beter. En eventueel ook naar de nabestaanden toe.