Wat is hygienischer; je handen drogen onder zo'n blazer of aan een rol doek (openbaar toilet)?

Bij sommige openbare toiletten heb je de keus om je handen te drogen onder zo'n handblazer of er hang zo'n rol met doek die je dan kan draaien zeg maar. Meerdere mensen hebben dus op hetzelde stukje hun handen afgeveegd. Ik vind dat best vies, maar ik heb ook gehoord dat zo'n blazer ook niet hygienisch is.

Het lieft zou ik me handen dan drogen met wcpapier of ik veeg het af aan me kleding :) Of het beste zou natuurlijk een apparaat aan de muur zijn met afzonderlijk papier.

Maar welke van de 2 is nu hygienischer, de blazer of het doek?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.9K

Antwoorden (7)

Je handen drogen onder een elektrische handdroger blijkt helemaal niet zo hygiënisch als altijd beweerd. Sterker nog, het kan zelfs een gevaar vormen voor de gezondheid.

De heteluchtdrogers kunnen zorgen voor een sterke toename van het aantal bacteriën op de handen. Ook besmetten ze de ruimtes waarin ze zijn geïnstalleerd. Hierdoor lopen gebruikers een verhoogd risico op ziekten. Wetenschappers van de University of Westminster maakten deze resultaten online bekend.

Na het wassen en drogen met een heteluchtdroger is het aantal bacteriën op de handpalmen met 230 procent toegenomen. Een papieren wegwerphanddoek blijkt veel hygiënischer. Na het wassen en drogen hiermee is het aantal bacteriën op de handpalmen verminderd met 78 procent.

Medegebruikers
Ook andere personen in de ruimte kunnen besmet worden met bacteriën door de blazers. De extra sterke hogesnelheidsdroger kan andere gebruikers op een afstand van 2 meter besmetten met micro-organismen. Papieren doekjes besmetten anderen niet.
De onderzoekers suggereren dan ook dat het verstandiger is om papieren handdoeken te gebruiken in ruimtes waar hygiëne erg belangrijk is. Zoals in het ziekenhuis, verzorgingshuis, kinderdagverblijven en ruimtes waarin voedsel wordt bereid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gedeelte wat je uit de rol trekt is, als 't goed is, altijd schoon. Die wordt vaak verwisseld. De blazer kan meer zwevende bacteriën verzamelen en op je handen blazen. Ik denk dus dat zo'n rol net iets schoner is.

Toegevoegd op 29-05-2009 23:55:50
Hehe... Ik zie nu dat CJL tot dezelfde conclusie is gekomen, alleen heeft die 't antwoord gepikt van een site en heb ik zelf nagedacht ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, je wilt een puntje? Vooruit dan maar. zelf nadenken is goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste CJL, ik zat maar wat te stoken... :P
Ik denk de doek, behalve als deze op is.
Zo'n rolhanddoek hoef je niet aan te raken behalve om deze verder te rollen. Dat is dan een schoon stuk.
De hete lucht van een blazer vind ik niet prettig, behalve als het erg koud is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij nader inzien:
Het maakt geen bal uit.
Hier een echt wetenschappelijk onderzoek:
14 jaar geleden
de roldoek volgens mij, en voor wat betreft dat "wetenschappelijke onderzoek".......... het zou me niet verbazen als er 100 onderzoeken naar gedaan zijn waar 35 zeggen dat het niet uitmaakt, 55 zeggen dat de roldoek beter is en 10 zeggen dat de blazer het beste is. Er is altijd wel een onderzoek die je bewering wil staven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het allebei niet heel prettig.

Ik veeg mijn handen eigenlijk bij voorkeur droog aan mijn kleding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je handen drogen onder zo'n droger c.q. föhn is zeer onhygiënisch. Ik heb wel eens een kweek genomen toen ik de opleiding doktersassistente deed en je wilt niet weten hoeveel bactieriën er op die kweek groeide, bijna net zoveel als op een deurklink. Het meest schone is dus je handen afvegen met zo'n stuk papier/stof uit zo'n machine. Ik merk dan ook dat bij de betere restaurants deze apparaten hangen en dus geen föhns. Daaraan kan ik al zien dat het restaurant schoon is....
Ik veeg dus nog liever mijn handen aan mijn broek af dan dan ik mijn handen onder een föhn droog....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Restaurants hebben nog een reden om geen blazers op te hangen: ze maken herrie. De "edele" toiletganger vindt het blamerend dat de tafelgasten kunnen horen wat hij doet; de tafelaars worden continu gestoord door de herrie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Rota:
Echter, als WC-bezoeker kan je ook ff wachten totdat een ander zo'n apparaat gebruikt zodat je minder opvallend bijv. een scheetje kunt laten.
In Japan hebben ze trouwens speciale apparaten die je WC-geluiden met opzet overstemmen (ik weet ff niet meer of dat muziek was of niet...).