Hoe komt het dat mensen soms ineens wèl iets opvalt, wat hen voorheen niet opviel.

Stel: Je komt maandelijks bij iemand thuis en ziet op een schilderij hangen, je vraagt 'Hey, is die nieuw?' maar het blijkt dat dat schilderij er al jaren hangt.

Stel: Je college op het werk zie je iedere donderdag, maar vandaag heeft hij een nieuwe bril op. 'Leuke bril heb je!', maar je collega antwoord: 'Die draag ik anders al jaren ..'

Herkent iemand die fenomeen?
En waar komt het vandaan? Hoe ontstaat het?
Zit hier een theorie achter?

Toegevoegd na 25 minuten:
Ik begrijp dat als je ergens niet op let, da je het dan niet ziet.
@martijnvanginke En zo’n schaal langs de openhaard valt natuurlijk ook niet direct op. Maar een bril daar kijk je recht tegen aan als je met iemand praat.

Ik vraag me dan ook af of je hersenen deze informatie wel opnemen, maar niet onthouden. Lijkt me dat het dan iets te maken heeft met je korte- en langetermijngeheugen.

Is er ooit toevallig onderzoek naar dit fenomeen gedaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Iemand die je al langer kent of een vertrouwde omgeving onderwerp je niet bij iedere hernieuwde ontmoeting aan een nauwgezet onderzoek; je herkent hem of het en je weet dat dat vertrouwd is dus je hoeft er verder geen aandacht aan te besteden.
Als je naar een bekende persoon kijkt let je dus vooral op gelaatsuitdrukkingen of teint want dat geeft wel belangrijke informatie dit i.t.t. een ander brilmontuur.

Toegevoegd na 30 minuten:
Vroeger dacht men dat een mens alles onthield wat hij zag of hoorde, maar dat idee heeft de wetenschap inmiddels verlaten.
Een preciezer antwoord dan dit kan ik je niet geven.
Douwe Draaisma heeft er het een en ander over gepubliceerd, maar verder heb ik geen verwijzingen.
Dat je aan iets wat veilig lijkt geen speciale aandacht besteedt moet ik voor eigen rekening nemen al zou dat best onderzocht kunnen zijn; helaas ik weet het niet, ik zou het ooit gelezen kunnen hebben of gedroomd...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Heel duidelijk herkenbaar, je geheugen slaat niet alles op en zeker niet als het een beetje oninteressant voor je is.
Als ze soms vragen, is dat die met die bril op?, kan ik daar vaak geen ja of nee op zeggen.
Je kent dan iemand zo goed dat je de bril of iets anders niet meer ziet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus de volgende keer ga je er op letten en dan zie je die bril wel ineens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2 maanden geleden ben ik erachter gekomen dat er een schaal aan de zijkant van onze open haard hangt -.-'.

Dit en de dingen die jij hebt opgenoemd komen doordat je er niet op let. Als je vraagt: Hé, is die nieuw? Let je er opeens wel op.