Waarom is ongezond eten vaak het lekkerst?

Zou het menselijk lichaam uit overlevingsdrang niet van nature een voorkeur moeten hebben voor gezond eten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb je al +1 gegeven want ik wil het ook heel graag weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1

Het beste antwoord

De voorkeur is genetisch bepaald.

Wie in die vroege tijd die schaarse voedingsmiddelen het lekkerst vond, en daar dus extra zijn best voor deed om die te bemachtigen, had de beste overlevingskansen.

Nu zijn die vetten en suikers minder schaars, terwijl wij er door de sterk veranderde leefomstandigheden juist minder van nodig hebben.

En die overdaad maakt het ongezond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

omdat er vetten en suikers in ongezond eten zitten die onze smaakpapillen nou eenmaal graag willen proeven. tja.. de term 'verleiding' lijkt me hier op zijn plaats
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit overlevingsdrang heeft de mens van nature een voorkeur voor die voedingsstoffen die noodzakelijk, maar schaars zijn. ALS die voedingsstoffen dan bij uitzondering voorhanden zijn, is het zinvol er zo veel mogelijk van te eten.

Daardoor zijn wij zo dol op suiker en vet. Dat geeft veel meer energie dan alle andere voedselsoorten.

Groenten en fruit waren er altijd wel, dus daar hoefden we niet dol op te zijn. Dat aten we vanzelf wel omdat we hongerig waren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je was me letterlijk 1 seconde voor! Informatiever dan mijn antwoord, +1
Ja, maar in overlevingssituaties zou wel eens iets anders gezond kunnen zijn. Dat ongezonde eten bevat vaak veel vet en suiker. En als je niet weet wanneer je volgende maaltijd zal zijn, is het wel zo gezond om energierijk voedsel te eten zodat je lichaam een reservevoorraad in de vorm van lichaamsvet aan kan leggen.

Pas in momenten van overvloed is het onverstandig om onbeperkt energierijk voedsel te eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is niet zo, voor een natuur(lijk)mens is dat niet zo... Wij zijn zo ver van onszelf en de natuur komen te staan dat we het gevoel van intuïtie kwijt geraakt zijn over het eten...
En je zegt het zelf al... van nature... zo was dat altijd ja...
En in de natuur vind je geen kroketten en mexicanos...

Voor jou kan dat gelden in je vraag, voor mij echter niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vet en suiker geven een direct behoeftenbevrediging. Ze geven een instant-vol-gevoel. Hierdoor grijp je bij trek snel naar een candybar of een vette hamburger.

Normaal eten geeft pas na een minuut of 20-30 een behoeftebevrediging. Dat merk je ook vaak als je teveel hebt gegeten. Het gaat een tijd goed, pas als je klaar bent met eten, dan komt de klap...