Zijn de roter multivitamines vitagums goed?

Ik probeer gezond te leven, groente, fruit en volkorenproducten, geen vlees of vis wel eieren en kaas.

Nu neem ik naast mijn gewone eten elke dag een roter vitagum multivitamine. Dit is handig voor mij aangezien ik moeite heb met pillen slikken en ik die bruisvitamines erg vies vind.

Mijn zusje blijft echter hardnekkig volhouden dat "die dingen" niks voor me doen, niet worden opgenomen en ik ze net zo goed niet in kan nemen...

Weet iemand hoe dit zit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Hoe komt het toch dat iedereen weet te vertellen dat er voldoende vitamines, sporenelementen en mineralen in onze voeding zitten en dat er toch grif verkocht wordt van de meerdere meters schappen van deze supplementen bij iedere voordeeldrogist?

Het lijkt wel alsof we onze overheid niet vertrouwen. In zekere zin vind ik dat wantrouwen terecht. Grote bevolkingsgroepen lopen de kans op tekorten: zwangeren, kleine kinderen en sowieso kinderen in de groei, zieken, mensen met een donkere huid, vegetariërs, ouderen, rokers en zeker mensen die er geen optimale voedingsgewoonten op nahouden, zegt diezelfde overheid. Dat wil dus zeggen dat we zo goed als allemaal de kans lopen op tekorten. De kans, want het hoeft niet.

Er vervolgens van uitgaande dat de aanbevolen hoeveelheden (ADH) nauwelijks de minimale behoefte overstijgen kan het de moeite waard zijn om een multi te overwegen. Lees echter altijd de bijsluiter. Er zijn namelijk vitamines waar je beter niet teveel van binnen moet krijgen, zoals vitamine A.

Tenslotte, vergeet wat mij betreft al die flauwekul in de vorm van vitaminesnoepjes, kauw- en bruistabletten. Kost alleen maar veel geld. Een hele of een halve laaggedoseerde multi per dag van de HEMA, Kruidvat of Etos kost je de kop niet en daarmee blijf je zeker binnen veilige marges. Als extra zou je daarnaast vitamine C kunnen nemen. Die neemt namelijk veel volume in waardoor er relatief weinig van in een multivitamine tablet zit. Vitamine C overdoseer je niet makkelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vitamine C neem ik extra, naast 2 kiwi's per dag aangezien ik rook en ik wist dat dit verder weinig kwaad kan... De reden dat ik kies voor een vitaminegum heeft ermee te maken dat ik erg veel moeite heb met pillen slikken en niet elke pil geschikt is om te vermorzelen en door een hap vla te mengen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Begrijp ik. Ik wil er alleen duidelijk over zijn dat gebruik van supplementen maar ook de vorm waarin een persoonlijke keuze is die te maken heeft met geld uitgeven. En dat moet je gewoon niet meer dan nodig is doen.

Andere antwoorden (4)

Meestal zitten er in dat soort producten, van die vitamine snoepjes veel minder vitaminen en mineralen dan andere voedingssupplement. Omdat ze vaak kleiner zijn en opgevuld met smaakstoffen en gelatine enzo. Daarom is het beter om gewoon vitamine pillen te slikken. In het begin lukte me het ook niet omdat ze zo groot zijn, maar na een tijd oefenen lukt het veel makkelijker. Gewoon achter in je keel leggen, en met een flinke slok water naar binnen werken, net als je stukken eten eet. Anders kan je ook nog altijd zo'n pil door midden breken en het in 2 keer doorslikken. Maar aan van die vitamine snoepjes zou ik echt niet doen, ze zijn vaak duur en je merkt het effect valt ook nog te betwisten.

Toegevoegd na 8 minuten:
Maar het beste is gewoon geen pillen te slikken, aangezien je een vrij goede eetpatroon hebt zie ik het nut niet echt in om vitamine pillen te slikken en kan je er beter van afblijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet hoe het zit met die vitagums maar kijk iig uit met de hoeveelheid die je slikt. Teveel vitamines is namelijk niet goed voor je. Mijn vader slikte ook vitaminepillen met onder andere vitamine B6 erin, waarna hij na een tijdje klachten kreeg over pijnlijke arm/beenspieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gezien je eetpatroon heb je helemaal geen extra vitamines nodig.

Te veel aan vitamines is niet goed voor je lever. Je eet best gevarieerd, dus hou het daarbij.

Je kunt nog wat aanvullen met ongebrande noten. Die bevatten veel B vitamines.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij heb je ook geen aanvullende vitamines nodig, maar dat voel je natuurlijk het beste zelf. Als je gezond en gevarieerd eet krijg je in principe voldoende binnen. Dat zetten ze niet voor niks op elke verpakking van vitamines.

Op een dag dat je een keer wat minder gezond hebt gegeten of dat je een beetje ziek bent kun je dan altijd een pilletje slikken.