Welk aspect speelt het meest mee met betrekking tot verslaafd raken aan nicotine, de tijd van het gebruik of de hoeveelheid?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (1)

Roken is heel verslavend. Je kunt na 1 of meerdere sigaretten al verslaafd raken. Dat komt door de nicotine in tabak. Als je rookt, adem je de nicotine in. Dan gaat de nicotine naar je hersenen. Dat gaat heel snel. Als je een trekje neemt, is de nicotine in 10 seconden bij je hersenen. In je hersenen zorgt de nicotine voor een speciaal effect.

Nicotine lijkt heel veel op een stof die je lichaam zelf ook maakt. Dat stofje zorgt ervoor dat je je lekker voelt. Als je begint met roken, wint de nicotine het van die stof in je lichaam. Nicotine neemt het werk over van dat stofje. Je hebt dan de nicotine nodig om je lekker te voelen. Een roker is dan verslaafd. Hij of zij kan niet meer zonder een sigaret.

Na het roken van een sigaret, is de nicotine snel weer weg. Dan krijg je weer zin in een nieuwe sigaret. Bij sommige mensen gaat dat heel snel. Ze roken bijna de hele dag door. Andere mensen roken minder sigaretten. Bij hen duurt het langer voordat ze weer zin hebben in een sigaret.

De menselijke hersenen bevatten receptoren die gevoelig zijn voor nicotine. Deze receptoren gaan als ze aan nicotine worden blootgesteld vragen om meer. Bovendien neemt het aantal receptoren toe naarmate een persoon langer rookt. Daarnaast wordt het aantal receptoren door erfelijkheid bepaald.

Sommige mensen gebruiken light sigaretten om minder schadelijke stoffen binnen te krijgen. Omdat deze sigaretten ook minder nicotine bevatten en de behoefte van de roker aan nicotine gelijk blijft, zal de roker van deze light sigaretten meer roken, dieper inhaleren, verder oproken en/of de perforaties in het filter dichtdrukken, zodat dezelfde hoeveelheid nicotine wordt verkregen en daarmee ook minstens dezelfde hoeveelheid overige schadelijke stoffen. Light roken is dus bedrog.

Toegevoegd na 5 minuten:
Je zou kunnen zeggen dat de factor "tijd" het meest van invloed is, hoe langer je rookt hoe meer nicotine je lichaam vraagt. Aan de andere kant, als je er erg gevoelig voor bent kun je na 1 sigaret al verslaafd zijn. Maar dat lijkt me dan meer psychisch (door het "lekkere gevoel") dan lichamelijk.

Hoe dan ook: niet aan beginnen.