Waarom wordt ik overgevoelig voor geluid en aanrakingen als ik moe ben?

Als ik moe ben dan lijkt het alsof het geluid harder is dan normaal, het komt harder binnen en ik kan er niet zo goed tegen. Bij aanrakingen net zo.
Hebben jullie dit ook en hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag: ik ben erg benieuwd naar de antwoorden. Ik herken het helemaal. Ben gewoon veel 'prikkelbaarder' (is dat een woord?) als ik moe ben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag: ik ben erg benieuwd naar de antwoorden. Ik herken het helemaal. Ben gewoon veel ‘prikkelbaarder’ (is dat een woord?) als ik moe ben.

Het beste antwoord

Dat lijkt mij vrij logisch eigenlijk. Wij worden voortdurend overstelpt met allerlei impulsen om ons heen: geluiden, veranderende beelden, geuren. Onze zintuigen geven de meeste daarvan gewoon door. Het zijn onze hersenen die het gros wegfilteren van wat we niet nodig achten.

Als je moe bent, ben je minder in staat om prestaties neer te zetten: bv. als je aan het rennen bent, en je raakt moe, kun je ook minder hard rennen. Datzelfde geldt voor je hersenen: als je moe bent, kunnen je hersenen minder goed filteren. En dat geldt voor alle zintuigen. Daardoor raak je sneller overvoerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Gezien er nog geen antwoorden zijn doe ik even een gooi. Dit antwoord is op niets berust behalve een idee. Ik denk dat het een natuurlijke verdedigingsmechanisme is. Dieren zijn het kwetstbaarst als ze slapen. In grote groepen is er altijd wel iemand die op de uitkijk kan staan. Maar als eenzaam prooidier is het handig om op je hoede te zijn. Dus voor je in slaap valt even goed om je heen kijken, goed je oren spitsen, je zintuigen worden als het ware even verscherpt.
Zelf heb ik het niet, maar ik hou van bier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De oververmoeidheid geeft al aan dat je er niets meer bij kunt hebben in ervaring... Dus als ik je partner was, dan zou ik wegwezen op zulke momenten, bij je vandaan... En later vragen wat je berooft van je energie, of ik wellicht de oorzaak was, van je overgevoeligheid...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit gaat op voor de meeste mensen die gevoelig zijn en die te lang blootgesteld zijn aan stress en een gebrek aan rust hebben.Geirriteerd door teveel lawaai, beweging, licht .Dit zijn allemaal tekenen dat je even een stap opzij moet zetten, rusten , vakantie nemen, afstand nemen.