Zeg je wel eens iets hardop tegen jezelf?

en weet je dan ook dat je dat doet of kom je er achter dat je het deed en schaam je je dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Heel vaak zelf. Bijvoorbeeld in de auto, omdat je zit te denken wat je zal koken of welke boodschappen je nog moet doen. Het houdt je scherp als je dat doet.

Er waarom zou je je ervoor schamen.
Gewoon doen, het werkt prima ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

Op mijn werk en thuis praat ik constant tegen mezelf. Ik zit alleen in mijn kantoor, maar vroeger had ik een collega die ook tegen zichzelf praatte. Als mensen dan langsliepen, dachten ze vast dat we de hele dag aan het kletsen waren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
grappig :-)
Ik heb de rare tik dat ik vaak bekende liedjes neurie. Vaak pakt dat heel vervelend uit want ik neurie altijd liedjes die bij de situatie passen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha ik doe dat dus met tekst gebeurt er wat dan zing ik een stukje van een lied wat door op slaat.
Constant. En de rest van mijn familie doet het ook (erger zelfs). Ik spreek mezelf ook soms heel streng toe. "Dat moet je niet meer doen, foei!"
Schaam ik me ervoor: welnee! Als iemand me raar aankijkt, dan maak ik er wel een grapje over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahahha ja dat doe ik heel vaak..als iets misgaat thuis bijvoorbeeld met koken ofzo..zeg ik heel snel..oooohh domme doos...of als ik sóchtends wakker wordt en ik kijk in de spiegel zeg ik altijd..''wat een kop zit dr op'' en dan moet ik daarna heel hard om mezelf lachen omdat ik er idd achterkom dat ik het WEER tegen mezelf heb...hahaha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet dat als ik iets hardop zeg ik het beter kan onthouden, dus ik doe dat regelmatig als ik iets niet
vergeten mag en ik schaam me er niet voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg vaak iets hard op tegen mezelf om een aanmoediging en motivatie te krijgen ; iets zoals ''Kom op, je kan het''

Toegevoegd op 29-05-2009 00:50:27
Nee ik schaam me niet ervoor, ik heb ook familie en vrienden die ik hetzelfde zag doen. Bovendien helpt het echt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb de hele dag door gesprekken met mezelf over van alles en nog wat. Als ik me moet concentreren, helpt dit overigens enorm goed. Even hardop noemen wat ik ga doen, of moet doen. Of: "zo, en nu gaan we eerst even aardappels schillen." Daarnaast kan ik mezelf hardop toespreken, corrigeren, bevestigen maar kan ik ook regelmatig erg met mezelf lachen ;)

Interessant trouwens om te lezen hoeveel anderen dit ook doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg iedere ochtend tegen mezelf dat ik aan het werk moet. En dat doe ik altijd netjes, want anders kan ik mijn bedrijfje opdoeken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn zus doet het geregeld
Wist {behalve bij ouderen} Niet dat het ook zoveel onder de zestig bij voorkomt ...?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dan doe ik een meditatie, gibberish... Dat is woorden en zinnen die nergens op slaan... Hele verhalen in een taal die niet bestaat... heerlijke meditatie is dat... Osho heeft die bedacht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Regelmatig.
Ik schaam me er wel een beetje voor dat ik er nooit op reageer :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:D
Ik doe dat wel eens. Soms moet dan, om alles even duidelijk op een rijtje te zetten, of om je stembanden te trainen ;) (geintje). En meestal is het om jezelf eens goed aan te moedigen.
Soms schaam ik me wel, maar ik kijk goed wie er in de buurt zijn... meestal is er niemand als ik het doe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, heel veel zelfs. Vooral als ik ergens mee bezig ben wat redelijk ingewikkeld is. Mensen kijken me wel eens raar aan, maar dat interesseert me niet. Veel anderen doen dat ook. Ik vind het altijd gek als iemand dat niet doet. Ik had ooit een buurvrouw die uren in de tuin werkte zonder ook maar iets tegen zichzelf te zeggen. Ik vond dat altijd heel vreemd. Ik zeg altijd dingen als: 'zo, nu moet ik dit of dat gaan doen.' of 'ja, dat kan ook ander he.'
Trouwens, ik praat ook tegen de computer en tegen de tv. De computer als ik zelf iets fout doe, maar de computer de schuld geef: 'Ja, dat bedoel ik toch helemaal niet.'
Tegen de televisie: 'sukkel, dat moet je zo niet doen' Maar dat is natuurlijk herkenbaar en vooral voor de voetballiefhebbers onder ons...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja heel veel. Verreikend voor mensen die alleen zijn, maar ook als je bezig bent met je eigen ik. Als je in jezelf praat, geef je antwoord aan je eigen diepste wezen. Je ik. Wat er ook gebeurd is dat je tegen je zelf praat omdat je je niet wil laten kisten voor de ander. Kom op je kunt het, klinkt innerlijk veelvuldig in revalidatie ruimten. Ik denk dat een gesprek met jezelf goed is. Iedereen doet dat, de èèn meer dan de andere. Voor anderen is het mider goed omdat ze dan niets meer durven te zeggen tegen de ander. Je ik omvloerst de diepste ik en daar praat je mee, een geweldig mooi fenomeen eigenlijk. Luister eens naar kleuters die doen niet anders. Heel mooi om waar te nemen. Addy
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, ik noem dat praten met mijn schizofrene zelf.
het is denk ik wel normaal,maar vind het toch een beetje raar om hardop in het openbaar tegen mezelf te praten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pfff.... Ik doe dit meerdere malen per dag. Soms denk ik wel eens; is dit normaal. Gelukkig doen de meeste van jullie dit ook. Ik doe het bijvoorbeeld als ik ergens mee bezig ben en het lukt niet. Dan komt er :tjonge jonge, wat ...!!! Of als ik nog iets moet doen wat ik abslouut niet mag vergeten dan zeg ik dat hardop tegen mezelf, ik heb dan het idee dat dit beter werkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg vaak "shit" als iets niet lukt ofzo zonder dat ik het tegen iemand in het speciaal zeg of gewoon als er niemand is. Ook neurie ik vaak liedjes en ik lees wel eens hardop voor (bijv. boeken en brieven). Maar verder praat ik niet echt tegen mezelf. Ik geloof echter niet dat het heel raar is om wel te doen maar ik ben vaak bij andere mensen in de buurt aangezien ik nog 'minderjarig' ben.