Na een chemo een apart toilet?

In onze vriendenkring had iemand kanker en de familie mocht een dag of 3 niet van hetzelfde toilet gebruik maken, waarom niet?

Toegevoegd na 10 minuten:
Volgens mij had het iets met de nawerking van het bestralen te maken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.7K

Het beste antwoord

Wanneer iemand wordt behandeld met cytostatica dan worden de afvalstoffen van die medicijnen weer uitgescheiden via zijn of haar urine, ontlasting, braaksel
en transpiratie. Als een ander in aanraking komt met deze uitscheidingsprodukten, neemt die persoon een deel van deze afvalproducten op (bv. via de huid, of door middel van de ademhaling). Deze persoon zal hier niet ziek van worden. Maar omdat bekend is dat cytostatica op de lange termijn schade kan berokkenen aan gezonde cellen, is het wenselijk om hier zo min mogelijk mee in aanraking te komen. Vandaar.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel, dit wilde ik weten, kan de vraag nog niet sluiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel.

Andere antwoorden (2)

In de anus zitten veel bloedvaten, die knappen als er iets mis is. Daardoor weet de kankerpatiënt zeker dat het zijn bloed is als hij moet drukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De min is niet van mij hoor, maar ik dacht dat het meer met de bestraling te maken had.
Dat is wel een beetje overdreven.
De patient moet de wc na gebruik met een warme natte doek afnemen, goed spoelen en opnieuw afnemen. En die doek na gebruik weer goed spoelen en in de was doen.

Voor mijn huishoudster heb ik plastic handschoenen gekocht en haar gewaarschuwd.

Dit geldt allemaal NIET bij bestraling, maar alleen bij een chemotherapie en dan nog alleen tijdens de eerste drie dagen na het infuus.. Dus drie dagen per drie weken, tenminste als een deelkuur drie weken duurt.

'Ze' zeggen ook, dat je handdoeken en ondergoed steeds twee keer achter elkaar moet wassen in de machine. Je moet je verstand gebruiken en niet te ver gaan, het is geen besmettelijke ziekte, maar die rommel is vergif en dat moet voor ogen houden. Het infuus en de pillen vormen samen het middel waar je voor moet oppassen.

Als er kleine kinderen of oude opa's in huis zijn, dan zou je de kleine familieleden een vakantieplee kunnen laten gebruiken. Doe het zo makkelijk en verstandig mogelijk.

Overigens laat de patient aan de oncoloog pillen + spoelmiddel vragen voor herpes in de mond. Bijna een standaard bijwerking van de chemokuur.
Als de patient het niet vol kan houden, laat hem bedenken dat een groot deel van de patienten de kuur afbreekt. Ik zelf vond het leven tijdens de chemotherapie niet waard om geleefd te worden worden en ben er bij het begin van de tweede sessie meer gestopt. Daar zit natuurlijk een zeker risico aan, maar dat moet je zelf meemaken en beoordelen. Mijn oncoloog was niet ongevoelig voor mijn argumenten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel voor het eerlijke antwoord, ik wens je dan ook een hele goede gezondheid toe en wat de toekomst ook brengt, heel veel sterkte.