Waar komt levensvreugde en vechtlust vandaan, wanneer iemand onverwachts te horen krijgt dat hij of zij nog maar kort te leven heeft?

Een goede vriendin heeft onlangs volledig onverwachts te horen gekregen dat ze niet lang meer te leven heeft.
Toch is zij vol hoop en goede moed, kan nog lachen en 'gaat ervoor'.
Waar komt een dergelijke enorme kracht vandaan?
In haar geval is er geen sprake van religieuze gevoelens of overtuigingen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is altijd onverwachts. Magere Hein belt aan en geeft je de kus des doods. Die wordt slechts eenmaal gegeven. Als hij de tweede keer langskomt, dan moet je mee.

Antwoorden (9)

ze gelooft in dr eigen en daar haalt zij de kracht vandaan.
hoe moeilijk het ook is te bevatten, als je geloof heb in je zelf, kom je echt heel ver.

heel veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De wil om te leven is sterk.

Toegevoegd na 15 minuten:
De wil en de energie om nog zoveel mogelijk uit het leven te halen en niet bij de pakken neer te zitten. Je vriendin is een vechter en zal ook zolang mogelijk naar buiten toe laten zien dat ze gewoon doorgaat.
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat snap ik, maar dat bedoel ik niet.
Als ik stilsta bij wat haar nu overkomt, en ik probeer me te bedenken hoe IK zou reageren bij een dergelijke mededeling, dan denk ik dat ik volledig door het lint zou gaan. Misschien zou ik wel van een brug springen!
Toch blijkt dit in de meeste gevallen niet zo te werken.
Ik vraag me af hoe mensen toch positief kunnen blijven na een dergelijke onheistijding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Skusme, sommige mensen denken zoals jij schrijft, weer anderen denken, laat het snel afgelopen zijn. Ik heb mijn formulieren en papieren in orde gemaakt en wacht rustig af tot het moment daar is. Ik zie er niet tegenop. Doodgaan is niet erg, alleen als je 17 bent is het wat jong
ronron1212
13 jaar geleden
Ja ook dat kan het is vreselijk nieuws zeker als je nog jong bent. Woorden schieten te kort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@RonRon: kinderlijke gedachte. Als ik weet dat ik over een maand doodga, dan ga ik die laatste maand naar Thailand om mijn oren van mijn hoofd te neuken! Geloof je nou echt dat je dat wil op zo'n moment?
Ik heb dit alles meegemaakt met een collega van me.
Het lijkt wel of ze wat in te halen hebben.
Op een gegeven moment weten ze hun lot.
Ze weten dat het afgaande zaak is,maar innerlijk accepteren ze het niet.
Gaan er met alle kracht die ze hebben nog tegenaan,elke dag moeizamer en moeizamer .
Maar ze geven niet op.
karakter van sommige,niet bij de pakken neerzitten hoe moeilijk het ook is.
Verder kan ik het niet verklaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wil je eerst veel sterkte toewensen.

Een mens wil altijd overleven en daar komt de enorme vechtlust vandaan.Natuurlijk zal ze haar momenten hebben maar dan ben jij er voor haar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Harmonieuze mensen beseffen, dat doodgaan hun lot en hun democratisch recht is. Gelukkig hoef je tegenwoordig niet de gehele ruk uit te zitten.
Wat ik moeilijk vindt, dat vrienden, niet partner, zo verkrampt reageren als ze horen hoe de vlag erbij hangt.
Vooral als ze horen, dat ik de chemokuur geweigerd heb.
Lees het gedicht dat op GV van de week heeft gestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allereerst, petje af voor haar optimisme! Geloven in jezelf is de innerlijke natuurlijke kracht die iedereen bezit, hij komt naar boven borrelen met momenten zoals jij omschrijft.
Dat ze kan lachen is al een heel goed medicijn!

Ik wens haar veel gezondheid en sterkte toe!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is misschien moeilijk voor te stellen, maar: wat moet je anders? Zitten treuren tot het voorbij is? Dat zou alleen maar een enorme verspilling zijn van die kostbare maanden/weken/dagen die je resten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze had waarschijnlijk gedacht nog veel langer te leven, ze had nog veel meer in haar leven kunnen doen.
Nu ze te horen heeft gekregen dat ze nog maar kort te leven heeft wil ze van elke minuut genieten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien kracht in leven,en daar sta jij ook bijdrage in.
carpe diem.
geluk is de dag die je wil plukken
x en sterkte in alles,ik weet wat je voelt