Hoe kan ik zorgen ik mij minder schuldig voel?

Thuis gaat het niet goed, problemen tussen ouders, moeder is ziek, er is niet echt een goede sfeer thuis. Aan de ene kant weet ik wel ik er niks aan kan doen, maar ik denk de hele tijd dat het mijn schuld is en dat ik het gedaan heb.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

Je moet geen schuldgevoel op je schouders nemen,anders ga jij er straks onderdoor als je jezelf alles aantrekt.
Jij kunt er niks aan doen dat je nou in zo,n situatie zit.
Zorg in ieder geval dat jij ontspannen thuis komt,anders wordt voor jou de stress nog erger.
Probeer gewoon aardig tegenover je ouders te zijn,en neem af en toe wat op de koop toe.
Hun zitten al in een moeilijke situatie.en probeer het voor hun wat te verlichten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
probeer met een goede vriend/vriendin erover te praten.
leg je gevoel uit.
wie weet helpt dit praten jou al iets fijner naar huis toe te gaan.
en zeg tegen je eigen, dat het niet je schuld is.
misschien kan je helpen zoeken naar een opl door het aan je ouders te vragen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lief olifantje,

Ik heb eens naar je vorige vragen gekeken en zag dat je je al een tijdje niet lekker in je vel zit.
Nu dit er ook nog bij, dat is teveel voor een jong iemand.
Probeer eens wat te ontspannen, elke dag een half uurtje hart lopen of een stukje fietsen, gewoon lekker uitwaaien, daar word je hoofd je hoofd lekker leeg van.
Je kunt niet alles op je nemen van wat er mis gaat in de wereld en bij je thuis.
Praat eens met een familielid of een goede vriend/vriendin en ga een lekker een avondje uit.
Alles wat er misgaat is niet jou schuld en je kunt niet alles veranderen.
Wat je kunt doen is behulpzaam zijn en vriendelijk maar wel ontspannen door het leven gaan, dat gaat het vast stukken beter.
Ik wens je heel veel sterkte toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist.
Je bent een [bijna] volwassen mens van 19 jaar.
Jij kan er helemaal niets aan doet dat jouw moeder ziek is.
En dat dingen in huis niet goed lopen misschien ook helemaal niet.

Het zou best eens andersom kunnen zijn.
Dat jouw psychische problemen ontstaan zijn door die situatie thuis.
Je mag op jouw leeftijd best wel behoorlijk afstand nemen van de situatie thuis.
Zorg voor je eigen gezondheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk zelf eigenlijk ook dat mijn psychische problemen onstaan zijn door de thuissituatie. Dit is niet iets wat van korte duurt is, maar dit speelt al jaren. Jarenlang heb ik ook gevlucht ervoor, ik zorgde ervoor ik elke dag na schooltijd met een vriendin meeging, kwam met etenstijd thuis en ging soms 's avonds ook weer weg. Ik heb het nu drukker met mijn opleiding en het word me teveel om daarna gelijk weer allemaal dingen te gaan doen, wat dus betekend ik nu vaker thuis ben dan eerst en het me daardoor ook wel meer zal aantrekken.
volwassenen zijn ook net kinderen ,gaan ook door fases heen waar zich zich niet willen,maar soms wel moeten.
je leven wil je wel zoals gehoopt,maar kan soms niet meer.
wees lief en steun je ouder(s)
veel liefs en succes