Waarom is klikken slecht?

Ik moet eerlijk zeggen dat de inside info van kinderen behoorlijk waardevol kan zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klikken met je tong?

Het beste antwoord

Klikken is iets anders dan waarschuwen of melden.

Een kind dat vertelt dat zijn kleine zusje met lucifers speelt, klikt niet, maar geeft een belangrijke waarschuwing.

Kenmerk van 'klikken' in plaats van 'waarschuwen' is volgens mij het doel. Bij klikken is het doel van het kind om de ander in problemen te brengen. Klikken doe je niet om degene over wie je klikt, jezelf of anderen te beschermen, maar puur omdat je de ander gunt dat hij gestraft wordt.

Toch is de grens lastig te trekken voor degene tegen wie geklikt/gewaarschuwd wordt. Waarschuwt het kind over het spelen met lucifers omdat het niet wil dat zijn kleine zusje haar vingers brandt en het huis in de fik gaat, of omdat hij hoopt dat zijn kleine zusje een tik op haar vingers zal krijgen? Je weet het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Misschien wel waardevol, maar klikken is net zoiets als verraden en dat is minder prettig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je iemand anders slechte gedrag verraadt. Die persoon zal na verloop van tijd zelf wel inzien dat ie iets fout heeft gedaan, en zal dan zelf wel opbiechten wat hij/zij heeft gedaan. Je eigen fouten herkennen en erkennen, is een belangrijk deel in je groei naar volwassenheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hoort niet over anderen prive zaken te vertellen.
Dat moet de persoon maar zelf doen. Per slot is er altijd een grijs gebied dat mogelijk niet erg netjes is maar zeker niet verboden gedrag.

Pas wanneer er een derde slachtoffer van dreigt te worden of al is geworden (vooral bij pesterijen, criminaliteit ed.) vind ik klikken een goede manier....maar dan is het meer een getuige verklaring in mijn ogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klikken van kinderen moet niet gestimuleerd worden omdat het kind daardoor minder empathie voor een ander zal voelen. Sociaal gedrag naar anderen toe moet juist gestimuleerd worden. Een kind klikt vooral om een ander kind te laten bestraffen en zelf geen schuld te krijgen. Kinderen die naar hartelust mogen klikken, zullen het later zwaar krijgen omdat ze dan als verrader of op hun werk 'matennaaier' bekend zullen staan. Zij zullen alleen daarom al moeten leren dat klikken niet goed is.
amc
13 jaar geleden
ik zie een heel groot verschil tussen aanmoedigen tot klikken (dat je echt zegt: nou vertel eens wie doen er nou allemaal dingen die niet mogen) EN info vergaren.

Dat laatste doe je meer van het kind uit, vraag je wat hij heeft meegemaakt, of alles leuk was of ook iets niet en zo ja wat dan. Wat er zo speelt en wat hij er van vind.

Uiteindelijk noemen kinderen dan ook namen maar hebben zelf ook helemaal niet door dat jij veel wijzer wordt van hun antwoorden. Als ik op zo'n manier iets hoor zal ik alleen maar naar het kind toe reageren en NOOIT zeggen dat het mooi is dat ik dat nu weet want dan kan ik de moeder van pietje gaan bellen (als voorbeeld).

Dus: inside info is heel belangrijk en als je daar heel integer mee omgaat zullen kinderen het ook leuk vinden van alles te vertellen. Mi heeft dat niks van doen met klikken

PS Ik ben dus eigenlijk ook tegen klikken MAAR ik ben nog VEEL meer tegen bedreigen: niet tegen je moeder vertellen of anders..... (of die nare oom die dat stiekeme geheimpje wil hebben.......).

Ik zeg dus altijd tegen mijn kinderen: klikken mag niet, en dat is uit je zelf onnodige slechte dingen over anderen vertellen MAAR als iemand zegt dat je mij iets niet mag vertellen MOET je het mij direct WEL komen vertellen dan kunnen we samen beoordelen of dat onzin was, EN DAT IS GEEN KLIKKEN
amigo