hoe kan het dat de meeste mensen heel moe zijn in de winter?

Veel mensen komen in de winter met wallen en wegzakkende ogen op werk, veel meer dan in de zomer. hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

Er is minder zonlicht!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Minder zonlicht dus minder vitamine D opname
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De epifyse, ook wel pijnappelklier genoemd, produceert melatonine als er een gebrek is aan zonlucht. Deze stof herinnert het lichaam eraan dat het tijd is om rustiger aan te doen en zich klaar te gaan maken voor de slaap.

In de winter kom je minder in aanraking met zonlicht en produceert de epifyse dus meer melatonine dan in de zomer waardoor je dus wat vermoeider wordt.

Toegevoegd na 29 seconden:
*zonlucht moet natuurlijk zonlicht zijn ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behalve het zonlicht wat al vermeld is, is het lichaam toe aan rust.

Net als alles in de natuur wil de mens zich ook terugtrekken in de winter. Helaas staat de maatschappij dit niet toe. We worden wakker in het donker en zijn vaak niet uitgeslapen. De energie ontbreekt en daardoor zie je er vermoeider uit.

Daarnaast heeft het lichaam ook veel meer afvalstoffen in de winter. Ook dat is niet bevorderlijk voor de energie. Een goede reinigingskuur kan helpen om al deze klachten te doen verminderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
moe door de korte dagen, maar het herfstige weer nodigt je ook niet echt om lekker actief buiten te zijn. daardoor word je weer minder actief, voel je je sneller futloos en zo zit je in een cirkeltje.