Is wiet wel of niet kankerverwekkend?

Wiet werkt toch juist tegen kanker?
En ik weet dat er bij verbranding van plantaardige spullen teer e.d vrij komt, maar deze teer is anders dan tabak teer ( in tabak zitten nog EXTRA chemicaliën e.d), maar is wiet dan ook kankerverwekkend?

Het zou trouwens leuk zijn in je antwoord te vermelden of je blowt of niet, hoeft niet persé als je niet wilt, maar ben benieuwd wat de niet-blower en blower ervan zegt. :)

En is een pure joint kankerverwekkend of niet?

Groetjes

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Wiet die je tot je neemt door het te verbranden is ook kankerverwekkend, ook al is het in dat opzicht niet zo schadelijk als een sigaret.

Zoals hierboven al staat, werkt wiet ook niet tégen kanker in de zin dat het kankercellen zou vernietigen of celdeling van kankercellen zou remmen. Wel kan het helpen tegen sommige symptomen van kanker en kan het vooral bijwerkingen van behandeling tegen kanker (bijvoorbeeld misselijkheid) verzachten.

Toegevoegd na 38 seconden:
Overigens: ik gebruik zelf incidenteel wiet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord,
Op een vorige vraag over een wietpijpje gaf je al een lang en uitgebreid antwoord, dus vandaag dat ik deze hier als beste antwoord deed:) Verder is het ook gewoon kort maar krachtig antwoord. +10

Andere antwoorden (4)

Of het kanker verwekkend is kan ik niet op antwoorden maar ik heb jaren geleden een vriend verloren die aan kanker leed en ooit vroeg hij aan zijn huisarts of weed schadelijk was in zijn geval en de dokter in kwestie antwoordde dat ze weed beter legaal zouden maken omdat hij vond dat het eerder een geneesmiddel was dan een drug. Dit gesprek dateert van 1989 en ik was er ook aanwezig...

Dus...?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik rook niet ik blow niet, en toch heb ik kanker gehad, om precies te zijn keel kanker, als je er vatbaar voor bent, kan je kanker krijgen en je kunt niet zeggen, dat je van die of die stof kanker kan krijgen, ik denk dat je van wiet wel kanker kunt krijgen, want je rookt toch, als je er vatbaar voor bent, in het geval van jou, zou ik het NOOIT doen, omdat je die vraag stelt denk je eraan en maak je je zorgen, om dit te voorkomen moet je het niet doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wiet werkt _niet_ tegen kanker, wiet kan helpen de nare effecten van de behandeling van kanker te verzachten.
Zoals wiet ook soms wordt voorgeschreven aan mensen met MS (mediwiet).
Naar mijn idee is roken sowieso schadelijk, wiet of geen wiet.
En ja, ik rook, maar allang geen wiet meer (vond het na een tijd gewoon niet prettig meer).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
„Beweringen dat marihuana onschadelijk is, zijn ondermijnd door een nieuw rapport dat waarschuwt dat de drug krachtiger wordt en op lange termijn tot ernstige schade aan de gezondheid kan leiden”, bericht de Londense Independent.
Professor Heather Ashton van de Newcastle University (Engeland) zegt: „Marihuana beïnvloedt bijna elk stelsel van het lichaam en verenigt veel eigenschappen van alcohol, kalmeringsmiddelen, opiaten en hallucinogenen in zich.”

Het is bekend dat de drug de rijvaardigheid ernstig belemmert. Marihuana kan ook acute geestesziekte, waaronder schizofrenie, veroorzaken, brengt vijfmaal zoveel schade toe aan de longen als sigaretten, kan zeldzame vormen van keelkanker veroorzaken, en kan bij sommige jonge gebruikers leiden tot een dodelijke hartaanval. 4

In de jaren ’60 bevatte een marihuanasigaret meestal 10 milligram THC, een chemische stof die de hersenen beïnvloedt. „Nu het kweken van planten verder ontwikkeld is, kan een stickie 150 mg bevatten, en wel 300 mg als er hasjolie aan toegevoegd is”, legt de krant uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Marihuana veroorzaakt GEEN schizofrenie. Bij mensen die daar een aanleg voor hebben, kan het tot uiting komen door wietgebruik. Zoals sommige mensen die daar vatbaar voor zijn, psychotisch kunnen worden na wietgebruik, of agressief na drankgebruik.
Maar zeggen dat schizofrenie veroorzaakt wordt door wietgebruik, is onzin. Overigens: als je tekst citeert, zou je dan ook de bron willen vermelden? Die had je op Credible ook al niet vermeld, en als je wat verder had gezocht had je onder andere dit gevonden: "In some instances cannabis use may lead to a longer-lasting toxic psychosis involving delusions and hallucinations that can be misdiagnosed as schizophrenic illness (Strang Q 239, van der Laan Q 512). " ( http://www.skunked.co.uk/articles/marijuana-health.htm ) en geweten dat je iets vertelt dat niet klopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"bericht de Londense Independent.
Professor Heather Ashton van de Newcastle University " http://www.mdadvice.com/news/2001/02/01/medic/2492-0203-pat_nytimes.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zet zo'n link er dan gewoon bij. Overigens staat in dat stuk niets over schizofrenie, dus ik vraag me nog steeds af waar je dat vandaan gehaald hebt.