Ben jij bang voor de dood?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals Isaac Asimov zei:
"Life is pleasant. Death is peaceful. It's the transition that's troublesome."

Het beste antwoord

Nee, en ook niet hoe ik dood zal gaan. Ik vind het leven op zich niet altijd even bijzonder als ik om me heen kijk. Er zijn prachtige plekken op Aarde, fantastische natuur, liefde, geluk. Maar met een grote schaduw van armoede, oorlog, hongersnood, verdriet, hebzucht en nog veel meer nare dingen.

Het is puur een gevoel dat ik heb, en niet eens op basis van een geloofsovertuiging waardoor ik die angst niet heb. Ik heb een vertrouwen dat hetgeen wat hierna komt beter is, mooier, prettiger, dieper, vrediger, rustiger.

Moeilijk uit te leggen maar misschien kun je me volgen ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik volg je.. ben je eigenlijk gelovig?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik geloof in een heleboel en waar ik (nog) niet in geloof sluit ik niet uit. Ik kan mezelf dus niet bestempelen, in een specifiek hokje stoppen en het deurtje dichtdoen. Er is teveel om in te geloven en door mijn alleen blik op 'A' te richten, mis ik B t/m Z :) Ik geloof dus dat er veel meer is tussen hemel en aarde, tussen A en Z en zelfs na Z.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, waarom zou het één het ander uitsluiten? Ik voel me een rijker mens door verder en dieper na te denken. Waarom zou ik me juist beperken tot het hier en nu, beperken tot wat ik weet en zie? En misschien is het wel andersom, kan ik juist wel meer genieten wanneer ik me níet beperk tot het hier en nu.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij baalt als je erachter komt dat er helemaal niks is na dit leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@deboender, oneens! Ik leef namelijk ook in het hier en nu en dat voelt soms ook als 'helemaal niks.' Net zomin als jij met zekerheid kunt zeggen dat er niets is na dit leven, kan ik jou met zekerheid dat er wél iets is. We kunnen elkaar niet overtuigen van iets wat we niet zeker weten. Wat voor mij telt is het gevoel, de manier waarop ik naar dingen kijk. En is er straks niets, dan heb ik tijdens mij leven in ieder geval met een open mind en een open blik naar alles gekeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oké je bent dus agnost? Ik ook, dan hoeven we er ook geen discussie over te voeren want dan zijn we het er overeens dat we het toch niet weten :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik ben geen agnost. Je wil me graag in een hokje stoppen maar dat gaat je never nooit lukken. Ik ben alles en niets, ik geloof in alles en niets. En ik ben al helemaal niet op zoek naar een discussie, jij blijkbaar wel maar die ga je met mij niet winnen :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ook eens
@deboender
als ze baalt als blijkt dat er niets is is er dus toch wat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben toch echt benieuwd hoe jij -die hier beweert niet bang voor de dood te zijn- reageert als bij jou de adem wordt tegen gehouden... zal je het echt laten gebeuren...of stribbel je tegen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Deva Tegenstribbelen bij verstikking lijkt me een natuurlijke lichamelijke reactie, wat nog niets zegt over angst over de dood die hierna volgt. Als mijn tijd komt dan kan ik daar niets aan veranderen. Ik kan bijvoorbeeld uit een brandend huis rennen, mezelf proberen te redden en niet wachten tot ik door de vlammenzee gepakt wordt. Lukt dit niet dan is het blijkbaar mijn tijd...

Andere antwoorden (27)

Ik ben niet bang om te dood te gaan ... denk ik. Nog niet meegemaakt eerlijk gezegd.

Waar ik wel bang voor ben is dat ik niet weet wat daarna gaat gebeuren.
Wat gebeurt er als je dood bent?!

Is dood gewoon dood of ga je ergens anders naar toe om verder te "leven".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof in het hiernamaals dus ja ben zeker niet bang om te sterven. Klinkt misschien een beetje naïef maarre er is een tijd van komen en een tijd van gaan.

Kortom iedereen gaat een keer heen. Het is overigens heel verschillend op welke manier je dood gaat of kan gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben niet bang voor de dood opzich, maar hoop alleen dat het geen lange lijdensweg wordt (ook al ontkom je daar tegenwoordig haast niet meer aan).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben toch echt benieuwd hoe jij -die hier beweert niet bang voor de dood te zijn- reageert als bij jou de adem wordt tegen gehouden... zal je het echt laten gebeuren...of stribbel je tegen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegenstribbelen is denk ik een natuurlijke reactie. Dat zal een ieder doen. Op dat moment zal ik er ook niet blij mee zijn, maar bang? Nee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
fijn... dank je
Nee hoor...

En de laatste keer was ik zelfs nog te jong en werd terug gestuurd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je spreekt de waarheid... +1
jij bent niet bang voor de dood... als enige hier...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het al eens mogen ervaren als iets heel prettigs. Dus waarom zou ik er bang voor zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is je probleem deboender? Als je niet serieues een reactie kunt plaatsen moet je dat vooral niet doen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij bent wel serieus? Dat maakt het nog veel grappiger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus? Dit houd dan in dat je iets belachelijk moet maken? Ga dan lekker met Obama een sigaretje roken. En reageer vooral niet meer op mijn antwoorden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
You can't stop me! Maare serieus... hebben mannen ook tepels daarboven? Lijkt me zo nutteloos.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben toch echt benieuwd hoe jij -die hier beweert niet bang voor de dood te zijn- reageert als bij jou de adem wordt tegen gehouden... zal je het echt laten gebeuren...of stribbel je tegen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bedoeld als iemand bij mij de keel probeerd dicht te knijpen? De laatste die dit daadwerkelijk geprobeerd heeft is schreeuwend weg gelopen. En ik heb hem alleen maar gezegd dat hij van deze actie spijt ging krijgen... Maar het zal ongetwijfelt per keer verschillen. En aangezien ik net zoals de meesten hier niet in de toekomst kan kijken kan ik ook geen antwoord geven op je reactie. Om de heel simpele reden dat ik niet weet hij en in welke situatie ik dan zal reageren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je
Ik zou heel nuchter kunnen zijn en zeggen dat ik niet bang ben van de dood, als kind heb ik het zelf omarmd met enkele pogingen. Na het zien sterven van een paar naaste familieleden merk je dat het een onderdeel van het leven is. Ik heb ook nooit verdriet gevoeld.
Ik ben echter een keer bijna verdronken en dan blijken de nuchtere gedachten niet helemaal meer te gelden. Op het moment kan ik denken dat ik me er niet heel erg mee bezig hou, dat ik er geen angst voor heb en dat ik met plezier een kogel zou opvangen om iemand anders te redden. Maar als putje bij paaltje komt weet je het nooit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, waarom bang zijn voor het onvermijdelijke?
Als het mijn tijd is zal ik er wel aan toe zijn.
Het vervelendste aan dood vind ik het achterblijven, dus mijn eigen dood zal ik niet vervelend vinden, maar als een van mijn dierbaren gaat doet dat mij pijn en daar kan ik wel "bang" voor zijn. Maar gelukkig domineert het mijn leven niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben toch echt benieuwd hoe jij -die hier beweert niet bang voor de dood te zijn- reageert als bij jou de adem wordt tegen gehouden... zal je het echt laten gebeuren...of stribbel je tegen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ik niet bang voor de dood ben wil niet zeggen dat ik het leven niet lief heb.
Ik weet dat ik hier nog niet klaar ben, ik heb nog niet al mijn lessen geleerd. Ik zal er dan ook alles aan doen om mij huidige leerperiode tot een goed einde te brengen.
Dus als iemand besluit mij van kant te maken zal die een taaie aan me hebben.
Ik kan het trouwens mijn vrouw en drie kleine kindjes ook niet aandoen er al tussen uit te knijpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt voor je antwoord Prana
De meeste mensen die zeggen niet bang te zijn voor de dood, beseffen niet dat ze dood kunnen gaan...

Iedereen is bang voor de dood... Iedereen, daar bedoel ik mee, ieder persoon... En een persoon is een ego... Elk ego is bang voor de dood... Dat is per definitie zo...

En iedereen die deze vraag beantwoord, zeggende dat de persoon niet bang is voor de dood, zegt dus geen ego te hebben, zegt dus geen persoon te zijn... Is er wel een ego, of is er toch een persoon die spreekt, dan geldt de eerste zin van mijn antwoord...

Wanneer is iemand niet bang voor de dood, twee mogelijkheden zijn er dan... De eerste is iemand met een fullblown BDE ervaring én die het op de goede wijze verwerkt heeft, dan pas kent die persoon geen angst voor de dood...

De tweede mogelijkheid is als de persoon reeds gestorven is, als het ego reeds gestorven is... En zulke mensen zijn dus nergens bang voor, nergens, niets kan hen angstig maken... Want ze hebben het al een keer meegemaakt en hebben al gezien wat er precies gebeurt en weten dat het niets voorstelt...

Ben ik bang voor de dood; ik ben bang van niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@XiniX, als je ego vanuit de psychologie omschrijft betreft dit het beeld dat een mens op emotioneel niveau van zichzelf heeft. Oftewel positieve eigenwaarde die doorslaat bij aanwezigheid van een enorm ego. Waarom zou je bij geen angst voor de dood dit enkel kunnen koppelen aan een BDE en/of ego. En waarom kunnen mensen met een (geloofs)overtuiging zonder BDE en een gezond ego, niet zeggen dat zij deze angst niet hebben?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marita dat klopt wat je zegt, maar dan geldt de eerste zin van het antwoord... Ik voel je opmerking, maar zou het kunnen kloppen dat je gewoonweg niet beseft wat het is om nu te sterven, op dit moment?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben toch echt benieuwd hoe jij -die hier beweert niet bang voor de dood te zijn- reageert als bij jou de adem wordt tegen gehouden... zal je het echt laten gebeuren...of stribbel je tegen?
Nee, want het is onvermijdelijk. Het heeft geen zin om je druk te maken. Ik weet zelfs niet waarover ik me precies druk zou moeten maken. Het enige wat me vervelend lijkt is hoe ik dood ga. Een lang sterftebed vechtend tegen een slopende ziekte lijkt me vreselijk evenals je een niet natuurlijke dood sterft. Maar zelfs dat heb je niet volledig in de hand en ik ben nog te jong voor de dood. Dus ook daar denk ik nauwelijks over na.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de dood zelf ben ik niet bang; wel voor het moment van doodgaan. Ik hoop namelijk dat dat moment kort en pijnloos is. Maar dat heb ik natuurlijk niet voor het zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee als ik er niet over nadenkt.
Ja als ik er over nadenkt.
Iedereen is bang als hij/zij er over nadenkt.
Het is namelijk een grote onzekerheid over het hiernamaals bij veel mensen.
Iedereen die op sterven ligt staat doodsangsten uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben alleen bang want ik weet niet of ik alles wat ik wil doen nog kan doen verder:

laat maar komen die dood
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben er niet bang voor.
En zeker niet zoals Xinix denkt doordat ik het niet besef.
Ik ben vorig jaar op het randje geweest. En het was niet erg voor mezelf om het mee te maken. Het is zeker zo dat je in die toestand steeds minder een ego bent, je ervaart een enorme heelheid en eenheid. Goed gezien dus:) maar het is niet iets om bang voor te zijn.

Ik ben niet bang voor die van mezelf. Maar wel enorm bang voor die van degenen waar ik gek op ben, mn vrouw en kinderen. Dat lijkt me veel erger (voor mijn ego).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben toch echt benieuwd hoe jij -die hier beweert niet bang voor de dood te zijn- reageert als bij jou de adem wordt tegen gehouden... zal je het echt laten gebeuren...of stribbel je tegen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je vergist je denk ik. Het is NIET zo dat ik dood zou WILLEN, absoluut NIET! het leven is veel te mooi!! Ik zeg alleen dat als het zover is, dat de gebeurtenis van doodgaan opzichzelf niet erg is om 'doorheen' te gaan, DAAR ben ik niet bang voor. Maar ik hoop tegelijk dat het nog heel lang duurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wow.. mooi antwoord... dank je
Totaal niet. Het is onvermijdelijk dus je kunt het beter gewoon accepteren. Een mooie geruststellende spreuk die ik wel eens ben tegengekomen hierover is: "waar het leven is, is de dood niet en waar de dood is is er geen leven".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben toch echt benieuwd hoe jij -die hier beweert niet bang voor de dood te zijn- reageert als bij jou de adem wordt tegen gehouden... zal je het echt laten gebeuren...of stribbel je tegen?
Ja en Nee,

1. Als ik met mijn hart denk: Ja, niet voor de dood zelf maar voor alle kansen die ik mis en dingen die ik nog zou willen doen.

2.Als ik met mijn hoofd denk: Nee, er zijn maar weinig dingen zeker in het leven: 2 van de grootste zekerheden zijn dat je belasting moet betalen en dat je vroeg of laat dood gaat. Ik hoop uiteraard dat ik lang leef maar das meer vanwege punt 1.

Aan elke film komt een eind, elk liedje heeft een laatste noot, elke dag heeft een zonsondergang, elk eten heeft een houdbaarheidsdatum. That is a simple fact
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er zijn momenten dat ik voel: nu ben ik klaar om te sterven...klaar om het leven los te laten... klaar om het verdriet van de achterblijvers los te laten...

en er zijn momenten dat ik weet dat ik ga sterven... maar niet NU... ik weet dat het op enig moment stopt hier... maar ik ga er vooralsnog vanuit dat dat moment (ver) in de toekomst ligt... niet NU...

ik weet dat sterven komt... maar ik beséf het niet...

noem dat maar angst... angst om sterven onder ogen te zien...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, want het is inherent aan leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben toch echt benieuwd hoe jij -die hier beweert niet bang voor de dood te zijn- reageert als bij jou de adem wordt tegen gehouden... zal je het echt laten gebeuren...of stribbel je tegen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk zal ik tegenstribbelen, maar dat is een reflex. Ik gaf aan niet bang te zijn voor de dood zelf, ik heb nergens beweerd dat het prettig is om te stikken. Dat zijn namelijk niet dezelfde dingen. Er zijn uiteraard allerlei vervelende manieren om de dood te bereiken, maar daar ging de vraag niet over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je voor je antwoord Ruud...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen dank, ik ben altijd bereid om mijn antwoorden toe te lichten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
fijn : )
de dood is het aller eerlijkste wat er is ,je kan het niet afkopen of ontduiken.
maar of je er bang voor moet zijn weet ik niet .
persoonlijk ben ik de 1ne keer wel en de andere keer niet bang.
sta er niet te lang bij stil en leef.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Unique;

Ik ben niet banger voor de dood dan voor het leven. Hooguit dat je je soms wat bezorgd kunt afvragen wat voor onbekends er 'hierna' zal zijn, maar dat geld voor de resterende tijd van je leven immers ook. Er werd zojuist gezegd dat iedereen die op sterven ligt doodsangsten zou uitstaan, dat geldt in ieder geval niet voor de laatste paar sterfgevallen die ik van nabij heb meegemaakt. Een enkele was vanuit de kracht van het geloof op hoge leeftijd blij 'naar huis' te worden geroepen, een niet-religieuze blij juist van angst en pijn verlost te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee eigenlijk niet. Het is een natuurlijk iets waarvan je weet dat het komen gaat.
Het feit dat ik absoluut niet weet wanneer me dit te wachten staat, maakt dat ik er ook absoluut niet bang voor ben.
Als ik nu al zeker zou weten dat het overmorgen gaat gebeuren... ja, dan zou ik het misschien anders bekijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben toch echt benieuwd hoe jij -die hier beweert niet bang voor de dood te zijn- reageert als bij jou de adem wordt tegen gehouden... zal je het echt laten gebeuren...of stribbel je tegen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk, niet bang zijn voor de dood is iets anders dan er naar uitzien en zich willoos door een ander naar het hiernamaals te laten helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je C4th
Antwoord van een ernstig zieke!
Angst voor het onbekende en het lijden ernaar toe is wat mensen bang maken. Lieve mensen nu ik ziek ben vraagt men mij herhaaldelijk, ben je bang voor de dood? Neen dat ben ik niet. Ik ben niet bang voor het leven dus ook niet voor de dood. Ik zal het uitleggen hoe ik dit beleef en voel.
In het leven maken we allemaal onze voorbestemde dingen mee. Ieder op zijn eigen wijze. Dit zijn soms vervelende dingen en mooi dingen. Vanuit deze tegenstelling gaan we ervaren. Soms is ervaren pijn. Ik ben niet bang voor de dood want dan ben ik over het lijden heen. In onze dromen kunnen we overal tergelijker tijd zijn of we vliegen, een droom is tijdloos. Ons innerlijk stemmetje is dezelfde als drie jaar of als je 85 bent. Ik ben ernstig ziek en palliatief ik ben straks over het lijden heen. Mijn lichaam leg ik af en krijg een nieuw begin. Ondanks mijn beperkingen en bedlegerigheid geniet ik van het leven meer als ooit te voren dit is m`n kracht om ontvankelijk te zijn voor het over lijden/ of over gaan. Het genieten van het leven met je hart biedt zoveel perspectief. Het haalt je angst weg. groeten Addy
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de dood.
heb 1x op de rand gestaan.
en wat je dan voelt laat je gewoon zeker doen weten dat er hierna meer is.
en stel dat er niets is, dan is er altijd nog de rust en vrede van niets meer moeten.

x
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet voor mijn eigen dood. Soms wel voor de dood van een vriend of familielid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben niet bang voor de dood. De dood is heel natuurlijk en niet onverwacht. Het moment is dat wel en ik denk dat mensen daar voor vrezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik ben bang voor de dood... (maar niet paranoide dat ik overal op mijn hoede ben hoor~!)Ik heb nog een heel leven voor me (ik ben 14 jaar...) en ik ben niet van plan dat nu al kwijt te raken. Er zijn nog zo veel dingen die ik dan nog nooit heb meegemaakt in mijn leven... dus ja, ik ben bang voor de dood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Ik ben denk ik niet bang voor de dood als ik in mijn slaap op een oude leeftijd doodga ofzo. Maar als er allemaal raare mensen achter mij aanlopen die me willen vermoorden zou ik wel ban worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, all good things come to an end.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Ik zou het jammer vinden om nu dood te gaan, maar later is het denk ik beter om redelijk vroeg dood te gaan, omdat je dan je leven gehad hebt, je hebt rust. Het lijkt me ook leuk om heel lang te leven, maar daar moet dan ook wel een einde aan komen op een gegeven moment. Dan zal ik dus ook niet bang zijn voor de dood.
Ik ben trouwens wel bang dat naasten dood gaan, dat doe nog meer pijn denk ik.