Hoe kun je 'meten' of je hoogbegaafd bent?

Bestaat er een test waarmee je dit duidelijk kunt maken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Je kunt je IQ laten testen, bij voorbeeld bij MENSA.

Als je hoger scoort dan 130, word je in het algemeen als hoogbegaafd geclassificeerd.

Maar er zij ook andere ideeën over. Dat je meer kenmerken moet vertonen. Lees het stuk op wikipedia.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle antwoorden bevatten een zekere kern van waarheid en goede manieren, enkel dit antwoord vatte dit alles samen.

Andere antwoorden (5)

Je kunt een IQ test doen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je dat zelf nooit gemerkt hebt, dan hoef je dat niet eens te testen...

Een iq-test laat zien of het waar is wat je denkt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof niet in de uitkomst van IQ-testen. Ik dacht meer aan een professionele manier van onderzoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Xinix. Ik wist het ook niet van mezelf, maar ben het toch. Veel mensen die hoogbegaafd zijn voelden zich altijd een buitenbeentje en eigenlijk heel dom omdat anderen hen nooit begrepen. Dat dit komt omdat zij zelf te grote gedachte-sprongen maakten voor anderen, komt niet in ze op. @Kersenplukker: Er zijn zeer veel soorten IQ-tests. Ga dus niet de nationale-IQ-test op tv doen, of een gratis testje op internet. Kijk voor de lol eens op de site van mensa nederland. Doe de thuistest en stuur die op. Mocht het erop lijken dat je hoogbegaafd bent, dan wordt je uitgenodigd voor de grote test. Dat is behoorlijk heftig kan ik je zeggen, maar dan weet je het uiteindelijk wel zeker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.mensa.nl/lid-worden/doe-de-thuistest
Ik zie dat je hem tegenwoordig ook online kunt doen. Toen ik hem deed, kon het alleen nog maar op papier en die moest je opsturen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wist je trouwens dat het IQ dat is wat een IQ-test meet en dat je hoogbegaafd bent als je IQ hoger is dan 130?
Je kunt het dus niet op een andere manier meten dan met een IQ-test.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dounja steekt het onder stoelen of banken...(N)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Chris, ik zeg dit niet om mee te pochen of zo. Het kan namelijk heel lastig zijn en doordat ik het weet ben ik wel wat zelfverzekerder geworden. Het maakt echter verder nergens iets voor uit. Ik heb veel keuzefouten in mijn leven gemaakt, ben nu werkloos en nog aan het studeren. Als je hoogbegaafd bent levert dat niet altijd een baan als raketgeleerde op. Je bent en blijft gewoon een mens en mensen maken fouten en beslissen verkeerde dingen.
Het maakt dus niets uit of je een IQ van 70 of van 130 hebt. Wat belangrijk is in het leven is dat je gelukkig bent en de dingen doet die je leuk vindt om te doen.
Soms kunnen mensen met een veel lager IQ me enorm veel leren over zaken die je niet uit boeken kunt halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk Dounja. (Y)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Chris. Wat betekent (N) en (Y)?
"Ik geloof niet in de uitkomst van IQ-testen. Ik dacht meer aan een professionele manier van onderzoeken."

N.a.v. jouw reactie mijn antwoord:

Toch een IQ test doen. En dan niet de huis-tuin-keuken-gedoe van het internet, maar ga eens naar je huisarts. Die kan je doorverwijzen naar een psycholoog (daar hoef je niet gek voor te zijn) en dan heb een betrouwbaar beeld van je IQ (daar wordt immers hoogbegaafdheid aan afgelezen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie wil het minnetje uitleggen (in ze zin van opbouwende kritiek)?
Je kunt een IQ test maken via je huisarts,als je een IQ van 130 of meer hebt ben je hoofbegaafd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Via Mensa, kun je je iq laten testen. Zijn iets andere testen dan de huis tuin en keuken iq testen.

Vereniging Mensa Nederland

Mensa is een internationale organisatie van en voor zeer intelligente mensen met ruim 100.000 leden.
Bronnen:
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad! +1