Getransplanteerd hart nogmaals gebruiken?

Hallo allemaal, ik zit net een film te kijken waarin iemand speelt die een harttransplantatie heeft gehad. En nu vraag ik me ineens af of een getransplanteerd hart, als de ontvanger overlijdt, in theorie nogmaals gebruikt zou kunnen/mogen worden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in theorie zal het kunnen, in de praktijk ook, maar dan moet het wel een heeeeeel sterk hart zijn. sluit mij dan ook aan bij het antwoord van platje.
niet verstandig, en niet aan beginnen tenzij niet anders kan icm een pacemaker
paulus811
13 jaar geleden
Dit vind ik nou een goeievraag en je kunt je afvragen voor alle getransplanteerde organen wat de 'technische levensduur' is.

Het beste antwoord

Waarschijnlijk niet. Het is een heel complex verhaal met een getransplanteerd hart. Het donorhart heeft namelijk heel veel te lijden gehad in het lichaam. Ten eerste moet iemand met een donorhart altijd medicijnen innemen, om de reactie van het immuunsysteem binnen de perken te houden. Verder is het zo dat een getransplanteerd hart, niet geschakeld is aan het zenuwstelsel. Dit betekend dat hij niet reageert wanneer je, je inspand. Het hart gaat dus niet vanzelf harder kloppen. Dus het duurt langer voordat hij zich aan gaat passen. Verder voel je ook geen pijn signalen, bij bv een hartinfarct.
Maar okee, Dat hart heeft dus al heel veel te leiden gehad in het tweede lichaam, dat de kans heel klein is dat het in het derde lichaam, nog aan kan passen aan die persoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+

Andere antwoorden (1)

Theoretisch zou dat best kunnen maar in de praktijk wordt het allemaal wel erg ingewikkeld. Je moet dan de DNA-eigenschappen van de voorlaatste eigenaar matchen met die van de ontvanger, in plaats met die van de laatste eigenaar. Bovendien, eveneens in de praktijk, is een ontvanger doorgaans niet de eerst aangewezen donor vanwege gezondheidsproblemen. Die doelgroep betreft eerder jonge, gezonde slachtoffers van een ongeval.