Ik ben zelf een moeder van 3 kinderen en vind zeker niet dat voedingsproducenten moeten worden aangeklaagd.
Ik vind dat we er eens mee moeten ophouden om steeds de verantwoording af te schuiven.
Je hebt als ouders kinderen op de wereld gezet, en jij bent daar als ouders verantwoordelijk voor. Dus als ouder moet je in de gaten houden of je kind te dik wordt, en tijdig ingrijpen.
Ik krijg de laatste tijd wel eens een beetje het idee dat, nu steeds meer kinderen te dik zijn, sommige ouders het ook minder erg lijken te vinden, omdat hun kind niet meer als enige uit de toon valt, en er dus minder snel gepest wordt.
Verder is het natuurlijk ook zo dat de overheid enorm stimuleert dat vaders én moeders zoveel mogelijk aan het arbeidsproces moeten deelnemen. Steeds meer ouders werken fulltime, of part-time. Hierdoor komt er vaker een snelle hap op tafel, i.p.v. vers gekookt vitaminerijk voedsel. Hierdoor is er ook minder tijd om kinderen heen en weer te rijden naar sportclubs en dergelijke. Want het moet allemaal wel in het gezinsschema passen.
Ik heb mijn kinderen altijd min of meer "verplicht" om minstens op één sport te gaan, en meerdere sporten wordt ook aangemoedigd indien gewenst. Ze mochten alle sporten uitproberen die ze leuk leken, en hebben alledrie hier prima hun draai in gevonden. Verder is de tijd achter de computer gelimiteerd, en wordt het buitenspelen gestimuleerd. Mijn oudste twee zijn de leeftijd van het buitenspelen ontgroeid, maar zitten beiden op de middelbare school waar ze ook heen moeten fietsen (7 km) . Door weer en wind. Dan zijn ze ook in beweging.
Om een lang verhaal kort te maken: Om je kinderen een gezond gewicht te laten behouden heb je als ouders een verantwoordelijkheid. Geef ze gezond te eten, en hou ze in beweging!! Schuif de verantwoordelijkheid dus niet af.